Remont zabytkowej siedziby Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku został wykonany w ponad 30 proc. - poinformowano we wtorek na konferencji prasowej. Remont potrwa do 2026 roku; przedłuża się w związku z dodatkowymi, nieprzewidzianymi wcześniej, pracami.
Siedziba Teatru Dramatycznego, który jest samorządową instytucją kultury, znajduje się w centrum miasta w budynku wybudowanym w latach 30. XX wieku. Teatr, jako Teatr Wojewódzki, rozpoczął tam działalność w 1944 roku. O potrzebie remontu siedziby mówiono od dawna. Prace modernizacyjne rozpoczęto w lipcu 2021 roku; miały zakończyć się w grudniu 2022, a teatr miał być otwarty dla widzów w 2023 roku. Jednak w związku z dodatkowymi pracami, które wyniknęły już podczas remontu, termin ten jest przesuwany, potrzebna też była dodatkowa dokumentacja projektowa.
Obecny termin zakończenia remontu to 2026 rok, a prace zostały zakończone w ponad 30 proc. - poinformował we wtorek na konferencji prasowej, która odbyła się w remontowanym budynku, dyrektor teatru Piotr Półtorak. Wymienił, że prace wykończeniowe trwają w części administracyjnej (która nie jest wpisana do rejestru zabytków), w zabytkowej części m.in. naprawiono konstrukcję i wymieniono okna na klatkach schodowych, jest nowa scena i posadzka na widowni.
Koszt inwestycji razem z wyposażeniem to ok. 85 mln zł, z czego ponad 50 mln zł to środki z programów rządowych.
Dyrektor wyjaśnił, że w ostatnim czasie przeprowadzono dwa przetargi: na nadzór projektu (umowa jest już podpisana), a także na projektanta i nadzór autorski, który został rozstrzygnięty, umowa ma być podpisana w najbliższym czasie. „Po podpisaniu umowy powoli będziemy, mam nadzieję, przyspieszać” - dodał. Zwrócił uwagę, że prace w teatrze nie zostały przerwane, a spowolnione przez brak nowego projektu.
Obecny na konferencji marszałek województwa podlaskiego Artur Kosicki podkreślił, że zarząd województwa od początku wiedział, że inwestycja będzie skomplikowana, bo - jak mówił - mamy do czynienia z budynkiem zabytkowym. Dodał, że dotychczas w budynku żadnych poważniejszych prac remontowych nie było, nie można też było przewidzieć wcześniej wielu prac, które wyniknęły w trakcie - okazało się, że w dokumentacji projektowej z 2017 roku „są pewne niedociągnięcia” i to wymaga poprawki, aby móc kontynuować prace. Wymienił, że chodzi m.in. o balkon w głównej sali i jego konstrukcję.
Zapewnił, że środki na te inwestycje są zapewnione, także na koszt dodatkowych prac, który będzie znany po stworzeniu nowej dokumentacji i ekspertyz. Przypomniał, że koszt inwestycji razem z wyposażeniem to ok. 85 mln zł, z czego ponad 50 mln zł to środki z programów rządowych. Kosicki poinformował też, że zarząd jest w sporze z autorką poprzedniej dokumentacji projektowej.
Rzecznik prasowy głównego wykonawcy firmy Budimex S.A. Michał Wrzosek powiedział dziennikarzom, że po zmianach w projekcie, firma będzie mogła prace realizować w zabytkowej części. Ocenił, że największym wyzwaniem będzie wykonanie stropu, wymaga on dodatkowych prac, a także przebudowa ścian, bo - jak mówił - trzeba będzie je nie tylko wzmocnić, ale też wymienić część materiałów, gdyż nie spełniają współczesnych norm przeciwpożarowych. Jego zdaniem, firma jest w stanie zakończyć prace w ciągu dwóch lat.
Inwestycja Teatru Dramatycznego zakłada, że mają zostać wykonane roboty budowlane polegające m.in. na przebudowie, rozbudowie, remoncie i dociepleniu budynku teatru. Zamówienie przewiduje też rozbiórkę części budynku z budową muru oporowego i zagospodarowanie terenu. Ma się zmienić też sposób użytkowania części pomieszczeń magazynowych, które mają być zamienione m.in. na garderoby, a z części pomieszczeń biurowych zostanie utworzone archiwum, biblioteka i pokoje gościnne. Remont odbywa się pod nadzorem konserwatora zabytków, a dotyczy całości budynku.(PAP)
autorka: Sylwia Wieczeryńska
swi/ pat/