
Pracownicy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie odrestaurowali zabytkowy tramwaj Zeppelin z Norymbergi na zlecenie tamtejszego przewoźnika komunalnego VAG. Wagon dotarł już na specjalnej lawecie do rodzimego miasta, gdzie będzie okazjonalnie jeździł po ulicach i woził pasażerów.
Jak poinformował w piątek rzecznik MPK Marek Gancarczyk, remont zabytkowego tramwaju z początku XX wieku to efekt współpracy przedsiębiorstw komunikacyjnych z dwóch partnerskich miast: Krakowa i Norymbergi.
Gruntownej renowacji wagonu z Norymbergi podjęli się pracownicy Stacji Obsługi i Remontów MPK. Remont trwał ponad dwa lata; w wyniku przeprowadzonych prac zielony wagon został wyposażony we wszystkie elementy, wykonane zgodnie z wymaganą technologią, które umożliwią dopuszczenie go do ruchu na ulicach niemieckiego miasta i przewożenie pasażerów.
Efektem porozumienia z norymberskim przewoźnikiem była też możliwość wykorzystania części tego tramwaju do odbudowy drugiego, dokładnie takiego samego wagonu, który wszedł w skład kolekcji historycznych pojazdów MPK i jako pojazd zabytkowy kursuje m.in. w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
Tramwaje Zeppelin były produkowane od 1906 roku w Norymberdze. Do Krakowa wagony trafiły w czasie niemieckiej okupacji w 1941 roku. Z Norymbergi wysłano wtedy 10 istniejących wagonów silnikowych i dodatkowo 23 przyczepy. Tramwaje były z powodzeniem wykorzystywane również po wojnie - z eksploatacji zaczęto je wycofywać dopiero w 1959 roku i trwało to do początku lat 70. XX wieku.
Jak przypomniał rzecznik, był to drugi remont tego pojazdu wykonywany w Krakowie na zlecenie partnera z Norymbergi. Poprzednio ten sam wagon był remontowany w Krakowie w latach 1983-1984. W czerwcu 1984 roku zrekonstruowany tramwaj uroczyście przekazano delegacji z tego miasta. Wzbogacił on kolekcję zabytkowych tramwajów w niemieckiej zajezdni St. Peter.
Odbudowa 41 lat temu wagonu norymberskiego oznaczonego w Krakowie SN3, zainicjowana przez niemieckich miłośników zabytkowych tramwajów, dała początek współpracy pomiędzy Krakowem i Norymbergą, które dziś są miastami partnerskimi. Zainspirowała także MPK w Krakowie do stworzenia własnej kolekcji historycznych tramwajów i autobusów.(PAP)
rgr/ miś/