
Jadwiga Rappé, jedna z najwybitniejszych śpiewaczka oratoryjno-kantatowa, mająca w repertuarze utwory różnych epok muzycznych, od baroku do współczesności, zmarła 16 maja 2025 r. O śmierci artystki poinformowała PAP rodzina.
Jadwiga Rappé odeszła po długiej walce z chorobą. „Była niezwykłą kobietą, wybitną śpiewaczką i pedagogiem. Poświęciła życie rodzinie i muzyce, swojej największej pasji” – napisała rodzina artystki.
Artystka ma w dorobku blisko 60 płyt nagranych z najrozmaitszym repertuarem i współpracę z wieloma artystami: kompozytorami, solistami i dyrygentami. Z Bernardem Haitinkiem nagrała Wagnera, pod dyrekcją Lorina Maazela prawykonała „Siedem Bram Jerozolimy” Krzysztofa Pendereckiego. Współpracowała również z Witoldem Lutosławskim, Markiem Janowskim czy Nicolausem Harnoncourtem.
"Odeszłam od zgiełku tego świata, i cieszę się cichym zakątkiem, gdzie miłość, spokój i pieśń."
Jadwiga Rappé urodziła się 24 lutego 1952 r. w Toruniu. Ukończyła w 1976 r. wydział wychowania muzycznego, a także wydział wokalny - w klasie śpiewu Zofii Brégy - w średniej szkole muzycznej w Warszawie. Istotnym dla jej techniki wokalnej był kurs mistrzowski Zary Dołuchanowej w Weimarze.
Była też absolwentką Wydziału Filologii Słowiańskiej Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku rusycystyki; w pracy magisterskiej dokonała porównań Psałterzy Dawidowych literackich i muzycznych polskich Jana Kochanowskiego i Mikołaja Gomółki z rosyjskimi Simeona Połuckiego i Wasyla Titowa.
Śpiewała w chórach: Akademickim UW i kameralnym Ars Antiqua, obu prowadzonych przez Macieja Jaśkiewicza oraz w Zespole Muzyki Cerkiewnej prowadzonym przez ks. Jerzego Szurbaka. Pracowała w Chórze Filharmonii Narodowej. Wyższe studia muzyczne zwieńczyła dyplomem Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie śpiewu Jerzego Artysza w roku 1984.
Dysponująca pięknym altem śpiewaczka odnosiła międzynarodowe sukcesy. Zdobyła I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Bachowskim w Lipsku w 1980 r. i rok później Złoty Medal na Międzynarodowym Konkursie Młodych Solistów w Bordeaux.
Operowy debiut Jadwigi Rappé odbył się w ramach obchodów 150 - lecia warszawskiego Teatru Wielkiego, na Małej Scenie w przedstawieniu Laco Adamika „Amadigi di Gaula” Haendla w roku 1983.
„Jej ciemny, połyskliwy alt i tytułowa postać księcia Amadysa w złotawej zbroi silne wywarły wrażenie, również na zagranicznych gościach jubileuszu. Recenzje otrzymała wyśmienite” – zaznaczono w opisie przedstawienia na stronie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej.
Badisches Staatstheater w Karlsruhe zaangażował śpiewaczkę do roli Kornelii w „Juliuszu Cezarze” Haendla w marcu 1985 roku przedstawienie zaprezentowano w Warszawie.
Była angażowana do prestiżowych wykonań muzyki baroku. Na zaproszenie Nicolasa Harnoncourta inaugurowała, wraz z jego zespołem Concentus Musicus, Międzynarodowy Rok Bachowski w 1985 r. śpiewając w słynnej sali Musikverein w Wiedniu w Mszy h-moll Bacha. Przez pięć lat współpracowała z tym wybitnym dyrygentem w programach prezentowanych w ważnych ośrodkach muzycznych Europy, w tym w Amsterdamie w sali Concertgebouw.
Kilkakrotnie śpiewała partię Orfeusza w dziele Glucka „Orfeusz i Eurydyka” w Operze Krakowskiej pod batutą Ewy Michnik.
Wykonywała też repertuar wagnerowski. Jesús López-Cobos w „Pierścieniu Nibelunga” w Berlinie powierzył jej partię bogini ziemi Erdy; ponawiała ją na wielu scenach. W roli Erdy wystąpiła też w spektaklach warszawskiego „Pierścienia Nibelunga” w Teatrze Wielkim (1989, 1990).
Wielką muzyczną miłością Jadwigi Rappé był Mahler. Wykonywała wszystko, co kompozytor napisał na głos altowy.
Przez długi czas należała do solistek cenionych w twórczości oratoryjnej Krzysztofa Pendereckiego. W Polskim Requiem śpiewała m.in. w Kennedy Center w Waszyngtonie pod dyrekcją Mścisława Rostropowicza i w Carnegie Hall w Nowym Jorku, gdy dyrygował sam kompozytor.
„Specjalnie na jej głos piszą polscy twórcy: Juliusz Łuciuk, Krzysztof Baculewski, Piotr Moss, Paweł Szymański, Paweł Mykietyn. (…) Swój alt o dyspozycjach mahlerowsko-wagnerowskich i dużym wolumenie potrafi czynić lekkim i kameralnym. Jest mistrzynią pieśni” - zaznaczono w charakterystyce twórczości artystki na stronie TW-ON.
Wydała płyty monograficzne z liryką Brahmsa, Karłowicza, Moniuszki, Żeleńskiego, Lutosławskiego. Wespół z Urszulą Krygier nagrała na płyty obszerny wybór duetów słowiańskich i niemieckich.
Jadwiga Rappé była cenionym i lubianym pedagogiem; pracowała w Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina, a ostatnio w Akademii Muzycznej w Gdańsku.
„Pozostawiła po sobie bogate dziedzictwo - zarówno to muzyczne, jak i osobiste: męża, dzieci, wnuki oraz przyjaciół. Żegnamy ją, zgodnie z Jej życzeniem napisanym kilka dni przed śmiercią słowami »Odeszłam od zgiełku tego świata, i cieszę się cichym zakątkiem, gdzie miłość, spokój i pieśń«” – napisała w liście przekazanym PAP rodzina artystki. (PAP)
Anna Bernat