Wystawa 60 plakatów Luigiego Castiglioniego otwarta została w czwartek w Muzeum Historii Miasta Gdańska. Włoski artysta debiutował tworząc scenografię do filmu Federico Felliniego "La Dolce Vita". Był m.in. autorem plakatów o sporcie a także o Solidarności.
"Mam nadzieję, że prace mojego męża nie tylko wzruszą zwiedzających, ale też ich rozbawią" - powiedziała wdowa po artyście Tersilia Castiglioni.
Plakaty pochodzą z Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie. Stołeczna placówka posiada w swojej kolekcji ok. 100 plakatów Castiglioniego.
"Castiglioni ilustrował przez lata wydarzenia sportowe na całym świecie, ale dla nas szczególnym fragmentem jego twórczości są dzieła poświęcone Polsce. Z perspektywy czasu są dokumentem pokazującym najnowszą historię naszego kraju. Pierwszy plakat z myślą o Polsce stworzył w styczniu 1982 r. poruszony wiadomością o wprowadzeniu stanu wojennego" - powiedziała PAP kuratorka wystawy, Marzena Jaworska z Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie.
Czarno-biały afisz z hasłem "Votre Solidarite" pokazuje z profilu młodą twarz kobiety roniącą krwawe łzy nad mapą Polski.
Reprodukcja tego plakatu stała się później jedną cegiełek na rzecz pomocy Polsce, zainicjowanej przez organizację "Lekarze świata" kierowaną przez Bernarda Kouchner’a, gromadzącej środki m.in. dla rodzin internowanych działaczy Solidarności.
"To praca dość szczególna ze względu na zastosowany kontrast. Temat dzieła odnosi się do dramatycznych wydarzeń, a jednocześnie wyrażone to zostało w lirycznej i wzruszającej formie. Niezwykle cenne w twórczości Castiglioniego jest to, że przetrwała ona próbę czasu" - oceniła Jaworska.
Dwa inne plakaty Castiglioniego dotyczące Polski, prezentowane na wystawie w Gdańsku, powstały w 1990 r. i są poświęcone 10. rocznicy powstania Solidarności oraz Igrzyskom Solidarności w Gdańsku.
Castiglioni rozpoczął działalność twórczą w latach 70. XX w. Młodego artystę do współtworzenia dekoracji do filmu "La Dolce Vita" zaprosił wówczas włoski reżyser i scenarzysta Federico Fellini. Po tym debiucie Castiglioni portretował na zamówienie zespół The Beatles i generała Charlesa de Gaulle’a, a następnie prezydentów: Georgesa Pompidou i Giscard’a d’Estaing, Jimmy’ego Cartera i Francoisa Mitterand’a.
Międzynarodową sławę przyniosły mu plakaty sportowe m.in. do walk bokserskich: Monzon’a i Bouttiera (1972) oraz Muhammada Ali z Kenem Nortonem (1976).
"Szczególnie ten pierwszy plakat zapoczątkował jego karierę plakacisty. Na początku ta praca została odrzucona, bo przeciwstawiała się utartym, dominującym wówczas koncepcjom w plakacie francuskim i europejskim, przedstawiającym na ogół figury dwóch walczących bokserów. Castiglioni użył zaś skrótu malując na tle dwóch rękawic bokserskich i wizerunków zawodników krople, które mogą symbolizować np. pot" - wyjaśniła kuratorka.
Podkreśliła, że artysta widział sport jako szlachetną rywalizację. "Castiglioni miał własną wizję sportowych zmagań. Jego prace - nawet te o boksie - nie są brutalne, przeciwnie, wręcz delikatne" - dodała.
Jaworska przypomniała, że artysta sam wyjaśnił dlaczego wybrał taką formę przekazu. "Ukazywanie poświęcenia jest zbyteczne. Wiadomo, że jest ono nieodłącznym elementem sportu. Jeśli ukazywałbym lekkoatletę osuwającego się bez sił na mecie maratonu, miałbym wrażenie, że jestem jasnowidzem lub sadystą" – mówił Castiglioni.
Na wystawie można też obejrzeć dzieła artysty wykonane na mistrzostwa świata w piłce nożnej w 1978 r. w Argentynie i 1982 r. w Hiszpanii. A także prace popularyzujące tenis, narciarstwo, lekką atletykę, rajdy samochodowe, hokej, rugby i golf.
Luigi Castiglioni urodził się w 1936 r. w Mediolanie, gdzie ukończył Akademię Sztuk Pięknych. W 1960 r. osiadł na stałe w Paryżu. Zmarł w 2003 r.
Wystawa plakatów Castiglioniego w Gdańsku będzie otwarta do 7 maja.(PAP)
rop/ pat/