Pierwsza tak duża wystawa prezentująca dorobek prekursora polskiej sztuki performance Zbigniewa Warpechowskiego zostanie zaprezentowana w Narodowej Galerii Sztuki "Zachęta". Ekspozycję zatytułowaną "To" można oglądać od 20 września do 11 listopada.
"Śledząc twórczość Warpechowskiego, śledzimy twórczość sztuki performance w Polsce" - powiedział podczas piątkowej konferencji Dominik Kuryłek, kurator ekspozycji, zaznaczając, że wykonana przez artystę w 1967 r. akcja "Improwizacja poetycka", była pierwszym polskim performancem. Wystawa pokazuje bogatą dokumentację z ogromnej liczby realizacji, jakie przeprowadził artysta w czasie 50 lat swojej aktywności.
"Pierwszy raz w życiu widzę swoje życie w przestrzeni czasu. Moje życie, które działo się poza sztuką jest nieistotne. Istotne jest tylko to, co w widać tu na wystawie. Każdy performance był kolejnym krokiem w moim życiu" - mówił o ekspozycji w Zachęcie sam Zbigniew Warpechowski.
Kuryłek podkreśla, że w twórczości Warpechowskiego bardzo ważny jest wymiar etyczny i poetycki sztuki. Wydobywa poetyckość z rzeczywistości, skłania widza, by popatrzył na nią pod innym kątem. "Warpechowski jest artystą konsekwentnym i ogromnie autentycznym w swojej sztuce, która stała się treścią jego życia. Charakteryzuje się wyczuciem, inteligencją, poczuciem humoru. Operuje symbolami, które są możliwe do odczytania dla zwykłego widza. Wysoko ceni kontakt z publicznością, będący istotą sztuki performance" - dodaje.
Struktura wystawy przekrojowo prezentuje różnorodną sztukę artysty. Obejmuje poezję, malarstwo, rzeźbę, a przede wszystkim dokumentację kilkudziesięciu akcji przeprowadzonych przez artystę. Eksponaty zostały umieszczone w pięciu salach tak, aby zwiedzając wystawę widz mógł w pełni zapoznać się z charakterem twórczości Warpechowskiego.
Struktura wystawy przekrojowo prezentuje różnorodną sztukę artysty. Obejmuje poezję, malarstwo, rzeźbę, a przede wszystkim dokumentację kilkudziesięciu akcji przeprowadzonych przez artystę. Według Dominika Kuryłka - "performance jest sztuką efemeryczną, ulotną dziejącą się w określonym momencie tu i teraz, bazującą na improwizacji. Dzięki materiałom filmowym, fotografiom dokumentującym akcje artysty, możemy przeżywać performance w czasie".
Eksponaty zostały umieszczone w pięciu salach tak, aby zwiedzając wystawę widz mógł w pełni zapoznać się z charakterem twórczości Warpechowskiego.
W pierwszej sali umieszczono prace z początku twórczości artysty, wpisujące się w nurt poezji wizualnej, powstałe z inspiracji filozofią Wschodu, w której autor podejmuje problem znaczenia pojęcia "nic". W kolejnej zaprezentowano przykłady sztuki performance Warpechowskiego; najczęściej głównym tematem tych prac jest własne ciało artysty, jego ekspresja, jego reakcja na agresję i torturowanie. W sali trzeciej umieszczono rekonstrukcję, uważanej za legendarną, instalacji "Talerzowanie", która po raz pierwszy została zaprezentowana w Krzysztoforach w 1971 r. W następnej pokazano archiwalia, w których wyznaczono główne kierunki interpretacyjne, przez które można odczytywać sztukę Warpechowskiego, a w ostatniej sali umieszczono przede wszystkim jego prace malarskie.
Warpechowski wspominał - "nie myślałem, że to co robię będzie kiedyś ważne. Tym bardziej, że przez pierwsze 20 lat performance był traktowany jako coś podłego. Ja za każdym razem sztukę performance traktowałem bardzo poważnie".
Zbigniew Warpechowski urodził się w 1938 r. jest pionierem sztuki performance w Polsce i jednym z pierwszych jej twórców na świecie. Zajmuje się malarstwem, poezją, teorią sztuki, filozofią, a także scenografią filmową. Od 1985 r. jest członkiem II Grupy Krakowskiej a od 1986 r. międzynarodowej grupy Black Market (od 1986). Jest autorem książek m.in.: "Podręcznik" (1990), Zasobnik (1998), Podnośnik (2001), Statecznik (2004), Podręcznik bis (2006), Konserwatyzm awangardowy (2014). Debiutował w Krakowie poetycko-muzyczną akcją Improwizacje (1967) z udziałem Tomasza Stańki. Do najsłynniejszych jego akcji należą Dialog z rybą (1974), Dialog ze śmiercią (1976) oraz Champion of Golgotha (1978).(PAP)
asi/ abe/