Ok. 20 prac Zbigniewa Libery - zdjęcia, filmy, slajdy, grafiki oraz instalacja - z ostatnich 30 lat jego działalności artystycznej można oglądać na otwartej w czwartek wystawie pt. "Wojna. Obraz martwe i ruchome" w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. Zbigniew Libera, uważany za polskiego prekursora sztuki krytycznej, znany jest m.in. z powstałej w 1996 r. głośnej pracy "Lego" przedstawiającej obóz koncentracyjny wybudowany z klocków.
Jak poinformowała PAP rzeczniczka PGS Anna Lejtkowska, dwie prace "Wolny strzelec" oraz "Ludzie palą pieniądze" powstały w tym roku, a drugą z nich Libera wykonał specjalnie na sopocką ekspozycję. Najstarsze dzieło artysty na wystawie "Krótkie filmy (Niszczenie rysunków)" pochodzi z 1984 r.
Kurator ekspozycji Łukasz Gorczyca wyjaśnił, że większość zgromadzonych prac pokazywana jest "po raz pierwszy w formie wystawowej lub w całkowicie nowej postaci".
"Kluczem do wyboru było szeroko rozumiane pojęcie wojny - nie tyle jako konfliktu zbrojnego, co nieustannego napięcia antagonizującego społeczeństwo, relacje wewnątrzwspólnotowe czy więzy rodzinne, odciskającego ślady na ludzkiej psychice, ale również jak najbardziej namacalnie odznaczającego się na naszych ciałach" - dodał kurator wystawy w sopockiej PGS.
Wystawa "Wojna. Obraz martwe i ruchome" prezentowana będzie w Sopocie do 27 października. Dzień wcześniej, na jej finisażu, zaplanowano spotkanie i dyskusję ze Zbigniewem Liberą.
Zbigniew Libera - fotografik, performer, autor instalacji i wideoinstalacji - urodził się w 1959 r. w Pabianicach. Zadebiutował w 1982 r. w łódzkim środowisku kultury niezależnej. Działał w kręgu Kultury Zrzuty wspólnie z artystami z grupy Łódź Kaliska oraz m.in. Jackiem Kryszkowskim, Jerzym Truszkowskim, Włodzimierzem Adamiakiem. Brał udział w wydawaniu niezależnego pisma "Tango". Był modelem fotograficznych prac Zofii Kulik, która spopularyzowała charyzmatyczny wizerunek artysty w szeregu prac z serii "Idiomy socwiecza".
W latach 80. powstały kluczowe dla polskiej sztuki krytycznej prace Libery: "Obrzędy intymne" i "Jak tresuje się dziewczynki". W latach 90. artysta stworzył serię prac - tzw. "urządzenia korekcyjne". Tematy podnoszone przez Liberę w tych dziełach - przede wszystkim kwestia Holokaustu, jak i same prace - wywoływały gorące debaty publiczne w Polsce i za granicą. Prace Libery powstałe po 2000 r. podejmują temat statusu, funkcji i roli obrazów medialnych. Artysta zajął się m.in. fotografią prasową, relacją obrazu i tekstu, naturą widzialności oraz książką artystyczną.
Libera odniósł sukces w Ameryce, gdzie jego twórczość stała się inspiracją dla głośnej wystawy "Mirroring Evil" w Jewish Museum w Nowym Jorku, a Uniwersytet w Ann Arbor zorganizował artyście wystawę retrospektywną i zaprosił go do wygłoszenia dorocznego wykładu w ramach serii "Copernicus Lecture". W 2007 r. Museum Serralves w Porto zorganizowano pionierską prezentację sztuki lat 80., na której Libera był jednym z dwójki zaproszonych z Polski artystów.(PAP)
rop/ ls/