Wystawami w Kolonii i Reykjaviku rozpoczął Instytut Adama Mickiewicza tegoroczną działalność na rzecz promocji polskiego designu na świecie. Kolejne prezentacje odbędą się w Mediolanie, Nowym Jorku, Londynie i Brazylii.
Wystawy przygotowano w ramach programu promocji polskiego wzornictwa za granicą koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza, pod marką Culture.pl. Jak podkreślili organizatorzy programu podczas czwartkowej konferencji prasowej w Warszawie, wystawy „ugruntowują dobrą pozycję polskiego wzornictwa, zbudowaną dzięki regularnej obecności w miejscach kluczowych dla budowania marki projektowania, wymiany doświadczeń i nawiązywania relacji międzynarodowych”.
Na początku kwietnia rozpocznie się wystawa polskiej sztuki podczas XXI Triennale Designu w Mediolanie. Prezentowana wystawa dotyczyć będzie dwóch kryteriów projektowania: estetyki i użyteczności. „Polska wystawa opowie o tym, że projektowanie poza tym, że wchodzi w relacje z całym spektrum współczesnych problemów, ma pewne cechy stałe: piękno i użyteczność” – tłumaczyła Magdalena Kochanowska, kuratorka wystawy „Piękno i pragmatyzm/ pragmatyzm i piękno”.
Jak dodała, ekspozycję otwiera animacja autorstwa Tymka Borowskiego, zestawiająca ze sobą dwa sposoby działania: pierwszy skieruje odbiorców do wejścia na wystawę przez hasło „piękne”, drugie skieruje ich do wejścia „pragmatyzm”. Kochanowska podkreśliła, że ma to pokazać, że sztuka designu nie musi wybierać między estetyką a użytecznością, a może je w sobie łączyć. Wystawa będzie czynna od 2 kwietnia do 12 września.
Kolejne wydarzenia zaplanowano na maj – wówczas wystawa polskiego wzornictwa pojedzie do Nowego Jorku, gdzie odbywać się będzie festiwal WantedDesign. Wystawa „Pole Position” ma pokazać, że Polska należy do ważnych światowych marek w branży meblarskiej, a także w transporcie, ceramice, a nawet produkcji kurtek i śpiworów. Jak podkreślono, dla wielu renomowanych firm to właśnie projektowanie stanowi istotny aspekt modernizacji przedsiębiorstwa. Obok dużych firm pokażą się również mniej znane polskie marki.
W czerwcu odbędzie się także rozbudowana prezentacja polskiej kultury w Brazylii; zaprezentowane zostaną dokonania polskich twórców z zakresu designu, a także teatru, filmu, tańca. Punktem wyjścia dla twórców ekspozycji było odwołanie do wspólnego polsko-brazylijskiego dziedzictwa, zrodzonego dzięki związkom przedstawicieli obu kultur. Zespół kuratorski, składający się z polskich kuratorek Magdy Kochanowskiej i Ewy Solarz oraz Brazylijczyka Gabriela Patrocinio, podczas wystawy „Design Dialogue: Poland-Brazil” zestawi projektowanie graficzne i wzornictwo, ikony wzornictwa ze współczesnych designem oraz prace polskich i brazylijskich projektantów.
Widownia zobaczy m.in. dzieła z Polskiej Szkoły Plakatu, jak i prace współczesnych projektantów graficznych, m.in. Roberta Czajki, Małgorzaty Gurowskiej, Marta Ignerskiej, Dawida Ryskiego i Tyka Jezierskiego. Odbędą się dwie odsłony wystawy w dwóch najważniejszych muzeach w Brazylii: w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Rio de Janeiro (1-30 czerwca) oraz Muzeum Narodowym w Brasilii (1-30 listopada).
Latem odbędzie się także czwarta edycja projektu „Art Food”, warsztatów łączących sztukę kulinarną z projektowaniem. Pod okiem projektanta Marka Cecuły, uczestnicy stworzą naczynia ceramiczne, służące do eksponowania dań.
Jesienią polski design pojedzie do Londynu, gdzie zagości na pierwszej edycji London Design Biennale, którego tematem przewodnim będzie hasło „Utopia by design”. Uczestniczące kraje będą prezentować instalacje w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: jak design i innowacja mogą uczynić świat lepszym? Jak podkreślono, dzięki prowadzonemu od 2014 r. przez IAM projektowi „Wystawiajmy się!”, polscy projektanci i grupy projektowe mają szansę zaprezentować się podczas najważniejszych wydarzeń designowych na świecie.
Projekty polskich twórców wystawione zostaną podczas m.in. London Design Festival, Maison et Objet, Paris Design Week, Tranoi Femme w Paryżu, Milan Design Week, WantedDesign w Nowym Jorku, Vienna Design Week w Wiedniu, Designblok Prague Design and Fashion Week, HABITAR 2016 I Helsinki Design Week, Dutch Design Week w Eindhoven, Tokio Design Week, Design Tokyo I IFFT Tokyo/Ambiente, DMY Berlin oraz na Biennale INTERIEUR 2016 w Kortrijk.
Wcześniej, w styczniu w Kolonii odbyła się wystawa polskiego designu podczas targów IMM Cologne. Zaprezentowano wówczas wystawę „obiektów-rozwiązań” – pomysłów, wykorzystujących nowe technologie do zaspokajania potrzeb użytkowników. Widzowie zobaczyli m.in. elektroniczną pszczołę czy inteligentną lampę, która dostosowuje barwę światła do potrzeb użytkownika. Na początku marca polskie wzornictwo zostało pokazane w Reykjaviku podczas DesignMarch – jednym z najważniejszych wydarzeń designowych w północnej Europie.
Wystawa „Places of Origin: Polish Graphic Design in Context”, przygotowana przez Agatę Szydłowską, pokazała prace najlepszych rodzimych grafików. Jak podkreślono, wystawa „zaprosiła publiczność w intymną podróż po Polsce – po polskich miastach i miasteczkach, ulicach i zaułkach, po miejskich pejzażach i wiejskich krajobrazach, które są zarówno domem, jak i inspiracją dla projektantów”.
Widz poznał „biografię” wybranego projektu – mógł prześledzić historię jego powstania, inspiracje jakie go zrodziły. „To pewnego rodzaju genealogia projektów graficznych” – oceniła kuratorka Agata Szydłowska. „Ich historie można prześledzić sięgając do ich +praprzodków+: napisów na murach, ornamentów, neonów, starych maszyn drukarskich” – dodała. (PAP)
pj/ agz/