Historia Mińskiej 65 - dawnej drukarni należącej do PAP - ściśle wiąże się z dziejami polskiej motoryzacji. Przed wojną były tam Centralne Warsztaty Samochodowe, gdzie produkowano CWS T-1. W sobotę na muzealnej nocnej mapie to obowiązkowy przystanek dla zainteresowanych historią, ale także spotkaniem na co dzień anonimowych PAP-owców.
Polska Agencja Prasowa po raz pierwszy w tym roku bierze udział w Nocy Muzeów, w sobotę w postindustrialnych wnętrzach dawnej Drukarni Naukowo-Technicznej PAP na Mińskiej 65 będzie można przedpremierowo zobaczyć wystawę "25 lat polskich przemian", obejrzeć samochody, które w PRL-u królowały na polskich ulicach, przypomnieć sobie sklep mięsny i gry podwórkowe. Będzie można także prywatnie spotkać i porozmawiać z reporterami i fotoreporterami PAP.
Warszawski adres Mińska 65, na którym znajduje się dawna drukarnia należąca do PAP, był kolebką polskiej motoryzacji - przypomina w rozmowie z PAP historyk dr Jan Tarczyński, dyrektor Centralnej Biblioteki Wojskowej.
W końcu 1918 roku pomiędzy ulicami Mińską, Terespolską (dziś Chodakowska), Podskarbińską i torami kolejowymi rozpoczęły działalność Centralne Warsztaty Samochodowe podlegające Ministerstwu Spraw Wojskowych.
Warszawski adres Mińska 65, na którym znajduje się dawna drukarnia należąca do PAP, był kolebką polskiej motoryzacji - przypomina w rozmowie z PAP historyk dr Jan Tarczyński, dyrektor Centralnej Biblioteki Wojskowej.
„W latach 20. ubiegłego wieku powstawały w tym miejscu pierwsze konstrukcje motoryzacyjne niepodległej Polski” - podkreślił Tarczyński.
W 1920 roku, podczas wojny polsko-bolszewickiej w Centralnych Warsztatach Samochodowy produkowano samochody pancerne FT-B konstrukcji inż. Tadeusza Tańskiego. Tański był także twórcą bardzo udanego, powstałego w 1925 roku, samochodu osobowego CWS T-1. Nie wszedł on jednak do produkcji wielkoseryjnej.
Centralne Warsztaty Samochodowe zostały przekształcone w Fabrykę Samochodów Osobowych i Półciężarowych. Należała ona do powstałego w 1928 roku koncernu Państwowe Zakłady Inżynierii. W fabryce przy Terespolskiej 34/36 (adres przedwojenny) produkowano samochody CWS T-1, polskie fiaty, m.in. osobowy model 508 i ciężarowy 621.
„Oprócz samochodów wytwarzano tam także całą gamę motocykli: Sokół 1000 przeznaczony dla wojska, Sokół 600 dla cywilnego odbiorcy, sportowy Sokół 500 oraz Sokół 200, który miał w 1939 r. wejść do masowej produkcji” - wyliczał Tarczyński.
Podczas II wojny światowej budynki fabryki zostały kompletnie zniszczone. Jedyną jej pozostałością są tory bocznicy kolejowej.
Na części terenu, na którym znajdowała się Fabryka Samochodów Osobowych i Półciężarowych, w 1950 roku została zbudowana Drukarnia Naukowo-Techniczna. W 2005 r. stała się ona własnością PAP. Drukarnia funkcjonowała do 2012 roku.
W sobotę, podczas Nocy Muzeów, w budynku dawnej drukarni będzie można obejrzeć eksponaty muzealne z czasów PRL, w tym samochody. Zostanie też pokazana część zdjęć, które znajdą się na wystawie „25 lat polskich przemian. Fotokronika PAP”.
Patronat nad wystawą, która zostanie otwarta 29 maja w budynku dawnej drukarni, objął prezydent RP Bronisław Komorowski. Wystawie patronuje także MEN i MKiDN.
Więcej o rocznicowych uroczystościach organizowanych przez PAP na stronie http://fotokronika.pap.pl/. Film o Mińskiej 65 można zobaczyć na Dzieje.pl:
http://dzieje.pl/wideo/minska-65-miejsce-z-historia (PAP)
tst/ bk/