2 lipca otwarte zostanie Centrum Konserwacji Wraków Statków w Tczewie, będące nowym oddziałem Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku. W placówce znajdzie się niespotykany w innych muzeach w Polsce magazyn studyjny. Budowa ośrodka trwała ponad 1,5 roku.
Oficjalna inauguracja Centrum Konserwacji Wraków Statków odbędzie się w poniedziałek. W uroczystości udział zapowiedzieli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jarosław Sellin oraz ambasador Królestwa Norwegii w Polsce Karsten Klepsvik.
Uroczyste otwarcie, wraz ze specjalnym programem dla mieszkańców i oprowadzaniem po obiekcie, zaplanowano zaś w pierwszą sobotę lipca.
"Tczewski oddział Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku to jedyne takie miejsce, gdzie można zapoznać się z technikami budowy dawnych łodzi oraz statków, zobaczyć +skarby+ polskiego żeglarstwa i podejrzeć muzealnych konserwatorów przy pracy" - poinformowała Monika Stypułkowska z działu promocji NMM.
Centrum Konserwacji Wraków Statków powstało na obrzeżach tczewskiego Starego Miasta, obok będącego filią Narodowego Muzeum Morskiego Muzeum Wisły. Wcześniej prace konserwatorskie zabytków w Tczewie prowadzone były na terenie hal magazynowych po byłej fabryce. Niespełniający już odpowiednich standardów technicznych obiekt musiał zostać rozebrany i na tym samym miejscu powstało nowe centrum.
"Tczewski oddział Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku to jedyne takie miejsce, gdzie można zapoznać się z technikami budowy dawnych łodzi oraz statków, zobaczyć +skarby+ polskiego żeglarstwa i podejrzeć muzealnych konserwatorów przy pracy" - mówi Monika Stypułkowska z działu promocji NMM.
Tczewski obiekt składa się z dwóch części. Przede wszystkim z pomieszczeń, które będą służyć działalności pracowni konserwacji, zajmującej się ochroną zabytków wydobytych z wody, jak i rekonstrukcją np. wczesnośredniowiecznych łodzi słowiańskich.
Druga część budynku została zaś przeznaczona na magazyn studyjny. To nowe rozwiązanie w polskim muzealnictwie. To, co bowiem różni go od zwykłego magazynu jako miejsca przechowywania zabytków, do którego nie wpuszcza się osób postronnych, jest możliwość zwiedzania.
W magazynie studyjnym prezentowane będą np. elementy konstrukcyjne oraz zabytki wydobyte z morskiego m.in. 16-metrowa stępka, nadstępka, fragment burty, kotwica oraz część ładunku z XV-wiecznego wraka, nazwanego przez gdańskich muzealników "Miedziowcem".
Eksponowane będą tu również zabytkowe jachty: "Opty" - na którym Leonid Teliga w latach 1967-69 opłynął jako pierwszy Polak kulę ziemską, "Dal" - pierwszy polski jacht, którym Andrzej Bohomolec, Jerzy Świechowski i Jan Witkowski popłynęli do USA i spawana "Kumka IV" - zabytek polskiej myśli technicznej.
W Centrum Konserwacji Wraków Statków na interaktywnych stanowiskach edukacyjnych zwiedzający będą mogli się też dowiedzieć, jak wygląda praca archeologa podwodnego i jaką drogę pokonują eksponaty z dna morskiego do muzealnej gabloty.
"Jedną z głównych atrakcji Centrum Konserwacji Wraków Statków będzie rozszerzona rzeczywistość (AR) - technologia, która zaczęła być wykorzystywana przez muzea na całym świecie. Za pomocą aplikacji, dostępnej na telefony z systemami Android i iOS, będzie można obejrzeć specjalne prezentacje opisujące zabytkowe jachty oraz burtę średniowiecznego statku, a także poddać wirtualnej konserwacji obiekty wydobyte z wraków" - wyjaśniła Stypułkowska.
Pracownia konserwatorska wyposażona została w sprzęt niezbędny do całego procesu konserwacji zabytków. W dużej rozmiarów hali pracować będzie m.in. suwnica o udźwigu 5 ton pozwalająca na konserwację i montaż zabytków wielkogabarytowych. Nowocześnie wyposażone są również warsztaty: kowalsko-ślusarski oraz szkutniczo-stolarski.
"Mamy jeden z najlepszych w branży sprzętów do badań. Na wyróżnienie zasługuje pracownia rentgenowska oraz skaner przyspieszający i ułatwiający obróbkę zdjęć RTG. Najwyższej klasy jest sprzęt do konserwacji mokrego, archeologicznego drewna, czyli system wanien umożliwiający prowadzenie konserwacji z zastosowaniem specjalistycznych kąpieli, a także sprzęt do konserwacji metalu" - oceniła, w komunikacie przekazanym mediom, kierownik Działu Konserwacji Muzealiów NMM Irena Rodzik.
Kamień węgielny pod budowę Centrum Konserwacji Wraków Statków w Tczewie wmurowano w listopadzie 2014 r.
Koszt budowy placówki wyniósł ponad 22 mln zł, z czego 85 proc. pochodziło z Norweskiego Mechanizmu Finansowego, a resztę sfinansowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. (PAP)
rop/ as/