10.11.2010. Warszawa (PAP) - Strategiczna planszowa gra wojenna, poświęcona wojnie polsko-bolszewickiej 1920 roku pt. "Orzeł czy Gwiazda" została zaprezentowana w środę w stołecznej siedzibie Instytutu Pamięci Narodowej.
"Prezentowana gra +Orzeł czy Gwiazda+ wpisuje się w nurt przygotowywanych także przez IPN historycznych gier edukacyjnych. Ich celem jest nie tyle sama nauka historii, ale zainteresowanie nią tych, którzy mogą nie sięgnąć po książkę. Mamy tu na myśli głównie dzieci w wieku od 8 do 14 lat, dla których taka forma przybliżenia faktów historycznych może okazać się prostsza i ciekawsza. W Instytucie przygotowaliśmy już kilka gier historycznych m.in. +Pamięć '39+, +Awans - zostań marszałkiem Polski+ i +303+" - powiedział PAP Karol Madej z Biura Edukacji Publicznej IPN.
"Orzeł czy Gwiazda" to strategiczna gra planszowa przeznaczona dla 2-4 osób powyżej 12 roku życia wydana przez "Gry Leonardo". Jest ona osadzona w realiach wojny polsko-bolszewickiej 1920 roku i pozwala rozegrać zarówno całą kampanię, jak i jej poszczególne bitwy. Gracze wcielają się w rolę dowódców bolszewickich, próbujących rozbić polskie oddziały oraz zająć tereny Rzeczpospolitej, Ukrainy i Białorusi. Uczestnicy gry mogą również wcielić się w postać polskiego Naczelnego Wodza Józefa Piłsudskiego i spróbować powstrzymać sowiecki atak oraz ustanowić korzystną dla Polski granicę na wschodzie.
"Gra pozwala odtworzyć tę historyczną kampanię i poczuć klimat tamtych chwil. Zostało w niej użytych wiele nowych rozwiązań m.in. system bloczków z wpisanymi na jednej stronie nazwami formacji, dzięki którym przeciwnik nie wie, jakimi siłami dysponujemy. Jest też system rozkazów, również na zakrytych kartonikach, co uniemożliwia poznanie strategii innych graczy. Wszystko to powoduje powstanie tzw. efektu mgły wojny, czyli niemożliwości poznania całości działań i planów przeciwnika, dzięki czemu musimy się przygotować na każdą ewentualność" - opowiadał PAP Paweł Jasiński ze sklepu z grami planszowymi Graal, który przybliżał zasady gry młodzieży przybyłej do siedziby IPN.
Instrukcja dołączona do gry zawiera scenariusze poszczególnych bitew i całej batalii wraz z opisanym tłem historycznym wojny. Podczas gry używane są także karty zawierające informacje i ciekawostki na temat batalii oraz okoliczności historycznych jej towarzyszących. Gra pozwala wczuć się w klimat wojny polsko-bolszewickiej od początku konfliktu, przez wyprawę kijowską, bolszewicki kontratak, bitwę warszawską po odwrót bolszewików zakończony zawieszeniem broni.
W najbliższym czasie IPN planuje wydanie gry "Kolejka" poświęconej życiu codziennemu w PRL-u. (PAP)
akn/ abe/