06.12.2024–15.12.2024
Ponad 20 polskich i zagranicznych spektakli będzie można w grudniu zobaczyć na krakowskich scenach podczas 17. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia. W konkursie dla przedstawień zrealizowanych w ubiegłym sezonie powalczą produkcje teatrów z Warszawy, Krakowa, Gdańska, Sosnowca i Wrocławia.
"To bodaj najważniejszy festiwal teatralny w kraju, ale też taki, o którym głośno jest także poza granicami. Nie jest głośno tylko w formie marketingowej czy promocyjnej wydmuszki, ale jest o nim głośno ze względu na to, że Boska Komedia nie boi się zadawać pytań, nie boi się prowokować i nade wszystko buduje artystyczną tożsamość Krakowa. To jest rzecz bez precedensu i wielkiej wartości" - podkreślił na konferencji prasowej zapowiadającej festiwal pełnomocnik prezydenta Krakowa ds. Kultury Paweł Szczepanik.
Spektakle wybrane na Festiwal Boska Komedia będą prezentowane w trzech sekcjach. W ramach Inferno - corocznego konkursu, w którym spośród polskich spektakli międzynarodowe jury wyłoni te najbardziej oryginalne, wchodzące w dialog ze współczesnością i zrozumiałe niezależnie od ich kulturowego kontekstu. Najnowsze i najciekawsze sztuki pozakonkursowe będzie można zobaczyć w sekcji Purgatorio, natomiast pasmo Paradiso będzie poświęcone pokazom eksperymentalnym i prezentacji przedstawień młodych twórców.
"Ten festiwal to jest przede wszystkim święto nas wszystkich i nawet ci, którzy się nie pokazują na festiwalu, mam wrażenie że wiedzą, jaki on jest ważny dla głosu teatralnego środowiska w Polsce, ale nie tylko w Polsce, nie tylko w Europie" - ocenił dyrektor festiwalu Bartosz Szydłowski.
Do polskiego konkursu Inferno grono selekcjonerów wybrało 11 spektakli, wśród których znalazły się: "Wesele" Mai Kleczewskiej z Teatru Słowackiego w Krakowie, "Chłopi" w reż. Remigiusza Brzyka z Teatru Ludowego w Krakowie, "Piękna Zośka" Marcina Wierzchowskiego z Teatru Wybrzeże w Gdańsku, "Dzieje grzechu" Wojtka Rodaka z Narodowego Starego Teatru w Krakowie, "Matki. Pieśni na czas wojny" Marty Górnickiej z Teatru Powszechnego w Warszawie i Maxim Gorki Theater w Berlinie, "Antygona w Molenbeek" Anny Smolar z Teatru Dramatycznego Warszawie, "Persona. Ciało Bożeny" Jędrzeja Piaskowskiego z Teatru Zagłębia w Sosnowcu, "Człowiek papieru" w reż. Jakuba Skrzywanka z Teatru Powszechnego w Warszawie, "Złote płyty" w reż. Mateusza Pakuły z wrocławskiego Capitolu, a także "Fobia" Markusa Öhrna i Karola Radziszewskiego oraz "Elizabeth Costello" Krzysztofa Warlikowskiego z Nowego Teatru w Warszawie.
"Unikam słowa +najlepsze+. To selekcja wynikająca z subiektywnych ocen, to jest kwestia wyczucia temperatury, to też mój ostateczny gest, który dokonuje pewnych weryfikacji po to, żeby oddać szersze spektrum tego, co się w polskim teatrze dzieje" - zaznaczył dyrektor festiwalu. Jak dodał, przedstawienia w tym konkursie ukazują wewnętrzną temperaturę polskiej sceny w nowej rzeczywistości politycznej, ale konkurs Inferno to także próba odpowiedzi na pytanie, czy polski teatr nadal pozostaje miarodajnym narzędziem pomiaru nastrojów społecznych i czy wciąż pełni rolę lustra, w którym przeglądają się artyści.
Produkcje zagranicznych teatrów - w tym "Quanta" w reżyserii Łukasza Twarkowskiego z narodowego teatru w Wilnie oraz "Neurony lustrzane" zespołu tanecznego Sashy Waltz i Rimini Protokoll w reżyserii Steafana Kaegiego - będzie można zobaczyć w sekcji Purgatorio.
"W tym roku mamy tu dwa wielkie wydarzenia teatralne. +Quanta+ Łukasza Twarkowskiego to gigantyczny spektakl polskiego reżysera, który jest najbardziej pożądanym nazwiskiem reżyserskim na świecie. Mówi się o nim jako o reżyserze, który tworzy teatr przyszłości. Jest to spektakl z pogranicza nauki i sztuki; jest tam nowoczesna technologia, używanie mediów w sposób zaskakujący, ale i umiejetność spojrzenia głęboko w aktora. Spektakl w Krakowie będzie europejską premierą" - zapowiedział Bartosz Szydłowski.
Również "Neurony lustrzane" są projektem z pogranicza sztuki i nauki, łączącym teatr dokumentalny z teatrem tańca. Łącznie w tej sekcji będzie można zobaczyć osiem spektakli, również takie jak: "Zemsta" A. Fredry w reż. Michała Zadary, "Rewizor" w reż. Łukasza Kosa, "Ocalone" w reż. Mai Kleczewskiej, "Polowanie na osy" w reż. Natalii Korczakowskiej oraz "null & void" Agaty Siniarskiej.
Festiwalowi będą towarzyszyć pokazy spektakli "Państwo" Jana Klaty z Teatru im. J. Słowackiego, "Requiem dla snu" Michała Nowickiego z Teatru Barakah, "Czy ja muszę to pamiętać. Hamlet" Anny Graczyk z Teatru sztuka na wynos i "Jak spieprzyliśmy wszystko" Pawła Szumca z Teatru KTO.
"Trudno sobie wyobrazić lepszą platformę spotkania, niż festiwal teatralny, niż teatr, który stanowi nasze wspólne imaginarium, gdzie się spotykamy, ścieramy, rozumiemy albo kreatywnie szukamy dla siebie połączenia mimo nieporozumień" - oceniła zastępczyni dyrektora Instytutu Adama Mickiewicza Olga Brzezińska.
17. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia odbędzie się pod hasłem "You are so fucking special" w dniach 6-15 grudnia 2024 w Krakowie. Wydarzenie jest organizowane od 2008 r. przez Teatr Łaźnia Nowa, instytucję kultury Miasta Krakowa, partnerem jest Instytut Adama Mickiewicza.(PAP)
autorka: Julia Kalęba
juka/ dki/