„Kolejka” - gra planszowa Intytutu Pamięci Narodowej, opowiadająca o realiach życia codziennego w latach PRL, która okazała się hitem nie tylko w Polsce, ale także w wielu krajach na całym świecie, będzie dystrybuowana przez nowego, komercyjnego wydawcę. IPN ogłosił w środę, że ze względu na ograniczenia finansowe, sprzeda licencję na popularną grę.
Nowy wydawca gry ma być znany w lipcu br.
Jak poinformował IPN, gra planszowa „Kolejka” cieszy się niesłabnącą popularnością na całym świecie (dzięki wydaniu międzynarodowemu), co jednak – zważywszy na finansowanie działalności Instytutu ze Skarbu Państwa – wiąże się z problemami dotyczącymi jej dystrybucji. Prowadzi to do sytuacji, w której zbyt wysokiemu popytowi na grę nie jest w stanie sprostać IPN, dysponujący ograniczonym budżetem na wydawanie „Kolejki”.
„Egzemplarzy gry wciąż brakowało w sklepach, na nowe dostawy dystrybutorzy i klienci musieli czekać kilka miesięcy, towaru nie starczyło dla wszystkich zainteresowanych. Zaistniała więc konieczność stworzenia listy zapisów na grę. Dochodziło też nieraz do listownych przepychanek z niezadowolonymi ze swojego przydziału hurtownikami. Drobni przedsiębiorcy, którym udało się nabyć grę po okazyjnej cenie, odsprzedawali ją ze sporym zyskiem w serwisach aukcyjnych. Zagraniczni dystrybutorzy natomiast nie bardzo rozumieli, dlaczego nie mogą po prostu zamówić towaru, a muszą czekać w długiej kolejce po… +Kolejkę+” – napisał IPN w oświadczeniu wydanym w związku z decyzją o sprzedaży licencji na grę.
Gra miała swoją premierę w 2011 r.. Do tej pory wydano ją w siedmiu wersjach językowych, w nakładzie łącznie prawie 100 tys. egzemplarzy. Gra podbiła nie tylko rynek europejski, ale także stała się popularna m.in. w Azji i Ameryce Północnej. O jej wydaniu informowały media w 150 krajach świata. W Polsce przyznano jej tytuł „Gry roku 2012”.
Jak podkreślił Instytut, nowy, komercyjny wydawca gry będzie zobowiązany dystrybuować grę w dotychczasowej formie, co najmniej w czterech wersjach językowych – polskiej, angielskiej, niemieckiej i rumuńskiej. Dzięki spełnieniu tych wymogów, popularna gra – wydawana w zwiększonym nakładzie niż do tej pory – będzie mogła dostarczać rozrywki i edukować większą ilość osób na całym świecie.
„Kolejka” opowiada o realiach życia codziennego w latach schyłkowego PRL. Jej uczestnicy muszą wysłać swoją złożoną z pionków "rodzinę" do sklepów na planszy i zdobyć wszystkie towary z wylosowanej listy zakupów. Problem polega jednak na tym, że półki w pięciu osiedlowych sklepach są puste. Gracze ustawiają pionki w kolejkach, nie wiedząc z początku, do którego sklepu zostanie dostarczony towar. Gdy odsłania się karty dostawy towaru, okazuje się, że kart towaru starczy tylko dla kilku szczęśliwców, stojących najbliżej drzwi do sklepu.
Na kartach umieszczono zdjęcia 60 oryginalnych przedmiotów z czasów PRL. W sklepach znajdziemy między innymi buty "relaks", wodę toaletową "przemysławkę", herbatę "popularną" oraz wiele innych dóbr. Na osiedlu jest też bazar, gdzie można kupić wszystko, ale trzeba sporo zapłacić.
Gra miała swoją premierę w 2011 r. Do tej pory wydano ją w siedmiu wersjach językowych, w nakładzie łącznie prawie 100 tys. egzemplarzy. Gra podbiła nie tylko rynek europejski, ale także stała się popularna m.in. w Azji i Ameryce Północnej. O jej wydaniu informowały media w 150 krajach świata. W Polsce przyznano jej tytuł „Gry roku 2012”.
Ogłoszenie o sprzedaży licencji na „Kolejkę” jest dostępne na stronie internetowej IPN.(PAP)
wmk/