Zakończył się I etap polsko-izraelskiego projektu „Kształtowanie przyszłości poprzez lekcje płynące z przeszłości”. Uczestniczyła w nim głównie młodzież z obu krajów – podaje w piątek Muzeum Auschwitz. Zajęcia odbywały się online.
Projekt został zrealizowany wspólnie przez Międzynarodowe Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście w Muzeum Auschwitz oraz Instytut Yad Vashem i Dom Bojowników Getta w Izraelu.
„Celem projektu jest rozpowszechnianie w Izraelu wiedzy na temat historii przedwojennej Polski, II wojny światowej i Holokaustu, poprzez zwrócenie uwagi na wielokulturowość społeczeństwa polskiego w okresie przedwojennym i związanych z tym konsekwencji. Istotne jest też przedstawienie kluczowych faktów na temat niemieckiej okupacji Polski oraz uwypuklenie losów różnych grup ofiar w obozie Auschwitz, w szczególności obywateli II RP – Polaków i Żydów” – poinformował Paweł Sawicki z biura prasowego Muzeum Auschwitz.
Jak dodał, kilkanaście grup polskiej młodzieży ze szkół ponadpodstawowych uczestniczyło w zdalnych programach prowadzonych przez edukatorów Yad Vashem. Młodzież miała możliwość zapoznania się z wystawą w Muzeum Historii Holokaustu. Brała udział w warsztatach poświęconych różnorodności społeczności żydowskiej w przedwojennej Polsce.
„Z kolei młodzież izraelska uczestniczyła w prowadzonym przez edukatorów MCEAH programie online, który obejmował prezentację Miejsca Pamięci Auschwitz poprzez fotografie panoramiczne i krótkie filmy, a także warsztat edukacyjny +Obywatele II RP w KL Auschwitz+” – powiedział Sawicki.
W projekcie brali też udział dorośli z Izraela, którzy mieli możliwość wirtualnego zobaczenia miejsc, niebędących częścią standardowego zwiedzeniu terenów byłego niemieckiego obozu Auschwitz. Program był uzupełniony o prezentacje multimedialne i wykłady na temat sztuki obozowej oraz obozowego ruchu oporu.
„Nasze działania skierowane były do bardzo szerokiej grupy odbiorców. Chcieliśmy wykorzystać nowe możliwości, jakie daje edukacja online, i w trudnym okresie pandemii, kiedy podróżowanie jest bardzo ograniczone, dotrzeć do osób, które nie mogą obecnie przyjechać zarówno do Miejsca Pamięci, jak i do Izraela” – powiedziała Anna Stańczyk, która koordynuje projekt w MCEAH.
Jak oceniła, młodzieży bardzo podobało się szerokie podejście do tematu, szczególnie ukazanie całościowego procesu historycznego, w którym jedno wynika z drugiego. „Dało im to wiedzę, ale też lepsze zrozumienie tego, jak doszło do zbrodni popełnionych w Auschwitz, i że dotyczyły one różnych grup deportowanych. Z kolei dorośli docenili możliwość zobaczenia tego, co nie jest na co dzień dostępne dla wszystkich odwiedzających” – dodała Stańczyk.
Jednocześnie pracownicy MCEAH uczestniczyli w przeprowadzonym zdalnie szkoleniu Domu Bojowników Getta w Izraelu, które było poświęcone filozofii edukacyjnej i metodom pracy z młodzieżą wykorzystywanym przez tamtejszych edukatorów.
Paweł Sawicki poinformował, że w 2022 r. projekt będzie kontynuowany. „Będzie polegał na wymianie izraelskich edukatorów pracujących w Yad Vashem i Domu Bojowników Getta oraz edukatorów MCEAH. Planowane są dwa seminaria w Polsce i w Izraelu, których celem będzie wymiana doświadczeń oraz budowanie dialogu między dwoma kulturami – polską i żydowską” - wyjaśnił.
Niemcy założyli obóz Auschwitz w 1940 r., aby więzić w nim Polaków. Auschwitz II-Birkenau powstał dwa lata później. Stał się miejscem zagłady Żydów. W kompleksie obozowym funkcjonowała sieć podobozów. W Auschwitz Niemcy zgładzili co najmniej 1,1 mln ludzi, głównie Żydów. Spośród ok. 140-150 tys. deportowanych do obozu Polaków śmierć poniosła niemal połowa. W Auschwitz ginęli także Romowie, jeńcy sowieccy i osoby innej narodowości.
Międzynarodowe Centrum prowadzi wszystkie działania edukacyjne Muzeum Auschwitz. Są to studia, seminaria, konferencje, pobyty studyjne, wykłady, warsztaty i prezentacje multimedialne. (PAP)
Autor: Marek Szafrański
szf/ dki/