Wspólny, polsko-niemiecki podręcznik do nauki historii został dopuszczony do użytku szkolnego we wszystkich, z wyjątkiem Bawarii, niemieckich krajach związkowych - poinformował historyk Hans-Juergen Boemelburg w poniedziałek w Berlinie. Przyznał zarazem, że podręcznik nie został jeszcze wprowadzony do żadnej z niemieckich szkół.
"To jest bardzo skomplikowana procedura, cieszymy się, że ta przeszkoda została pokonana" - powiedział PAP Boemelburg, współprzewodniczący Wspólnej Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej. Jak zaznaczył, obecnie podręcznik testują wybrane szkoły, między innymi w Hesji. "Dotychczas nie został jeszcze wprowadzony do żadnej z niemieckich szkół" - przyznał historyk.
Kwestie związane z oświatą są w Niemczech w gestii landów, a nie władz centralnych.
Podczas dyskusji w przedstawicielstwie Brandenburgii - landu, który koordynował prace nad podręcznikiem - mówiono, że w niektórych szkołach nauczyciele uznali podręcznik za zbyt trudny, w innych dyrektorzy zasłaniają się koniecznością uzyskania specjalnego zezwolenia od władz oświatowych, co - jak zaznaczył Boemelburg - nie jest prawdą.
Zdaniem historyka konieczna byłaby kampania promocyjna, zarówno w Niemczech, jak i w Polsce, jednak małe wydawnictwo, które wydało podręcznik, nie dysponuje odpowiednimi funduszami na taką reklamę.
Igor Kąkolewski z Centrum Badań Historycznych PAN w Berlinie zwrócił uwagę, że w Polsce do tej pory nie doszło do publicznej prezentacji podręcznika.
Pierwszy tom podręcznika "Europa. Nasza historia", obejmujący okres od prehistorii do końca średniowiecza, został zaprezentowany podczas uroczystości w jednej z berlińskich szkół przez ministrów spraw zagranicznych Polski i Niemiec, Witolda Waszczykowskiego i Franka-Waltera Steinmeiera, w czerwcu 2016 roku.
Książka przeznaczona jest dla uczniów gimnazjów i pierwszej klasy liceum. Obecnie gotowy jest drugi tom z tej serii. Do 2020 r. mają ukazać się kolejne dwa, obejmujące okres do politycznego przełomu w Europie w latach 1989-1990.
Wzorując się na podobnej niemiecko-francuskiej inicjatywie, na jesieni 2006 r. Steinmeier zaproponował władzom Polski opracowanie wspólnego podręcznika. W styczniu 2008 r. Warszawa i Berlin powierzyły zadanie przygotowania koncepcji projektu Wspólnej Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej, a w maju 2008 r. obie strony przystąpiły do jego realizacji.
Z Berlina Jacek Lepiarz (PAP)
lep/ akl/ mc/ gma/