Zestaw filmów opowiadających o fenomenie Polskiego Państwa Podziemnego, konkurs poświęcony obławie augustowskiej oraz kolejne publikacje z cyklu „Patroni naszych ulic” – to najważniejsze ogólnopolskie projekty edukacyjne, jakie planuje IPN w rozpoczętym roku szkolnym.
„1 września już chyba na zawsze będzie kojarzył się Polakom z wybuchem II wojny światowej oraz początkiem roku szkolnego, dlatego chcieliśmy w tym właśnie dniu przedstawić naszą ofertę edukacyjną adresowaną zarówno do uczniów, jak i do nauczycieli” - powiedział prezes IPN Łukasz Kamiński na konferencji prasowej zorganizowanej w poniedziałek w Muzeum Poczty Polskiej w Gdańsku.
Jednym z najważniejszych projektów IPN, realizowanych już od jakiegoś czasu, jest cykl broszur pt. „Patroni naszych ulic” prezentujący postaci ważne dla historii Polski w XX wieku. Przygotowane przez historyków książeczki dostarczane są przez młodzież – najczęściej harcerzy, mieszkańcom ulic noszących imiona historycznych patronów. „Mamy tu więc podwójną edukację: zarówno adresowaną do mieszkańców polskich miejscowości, jak i bezpośrednio adresowaną do młodych ludzi, którzy roznosząc broszury zapoznają się także z historią” – mówił Kamiński.
Instytut wydał już około 20 tego typu publikacji, a ich łączny nakład przekroczył ćwierć miliona egzemplarzy. W trakcie poniedziałkowego spotkania zaprezentowano najnowszą książeczkę z tego cyklu – poświęconą obrońcom Poczty Polskiej w Gdańsku. Przygotował ją historyk pracujący w gdańskim oddziale IPN – Jan Daniluk.
Jak powiedział PAP Daniluk, broszura zawiera najważniejsze i najświeższe ustalenia dotyczące ataku na Pocztę Polską w Gdańsku a także listę wszystkich obrońców oraz innych osób, które były obecne w budynku 1 września 1939 r. Jak poinformował IPN, w poniedziałek w południe broszura była rozdawana na skrzyżowaniu ulic Poczty Gdańskiej i Dzieci Warszawy w warszawskim Ursusie.
Jednym z najważniejszych projektów IPN, realizowanych już od jakiegoś czasu, jest cykl broszur pt. „Patroni naszych ulic” prezentujący postaci ważne dla historii Polski w XX wieku. Przygotowane przez historyków książeczki dostarczane są przez młodzież – najczęściej harcerzy, mieszkańcom ulic noszących imiona historycznych patronów. „Mamy tu więc podwójną edukację: zarówno adresowaną do mieszkańców polskich miejscowości, jak i bezpośrednio adresowaną do młodych ludzi, którzy roznosząc broszury zapoznają się także z historią” – mówił Kamiński.
Wicedyrektor Biura Edukacji Publicznej IPN Kamila Sachnowska poinformowała, że Instytut przygotowuje serię wydarzeń z okazji – przypadającej we wrześniu, 75. rocznicy powstania Polskiego Państwa Podziemnego. Sachnowska wyjaśniła, że na stronie www.pamiec.pl pojawi się m.in. propozycja gotowej do wydruku wystawy poświęconej przywódcom PPP. Powstanie też seria krótkich filmów – rozmów z ekspertami, którzy opowiedzą o różnych aspektach PPP. „Chcemy pokazać Polskie Państwo Podziemne jako dojrzały polityczny twór, który był zdolny nie tylko do walki, ale też do organizowania oporu cywilnego, sądownictwa, edukacji i innych dziedzin życia społeczeństwa pod okupacją” – powiedziała Sachnowska.
IPN ogłosił też konkurs dla nauczycieli na scenariusz lekcji poświęconej obławie augustowskiej - największej niewyjaśnionej zbrodni na Polakach po II wojnie światowej, która miała miejsce w lipcu 1945 r. We wrześniu będzie z kolei miał miejsce pilotażowy kurs dla nauczycieli z Europy zachodniej pt. „Polska w sercu europejskiej historii”, który ma przybliżyć zachodnim pedagogom polską historię i pokazać różnice w dziejach różnych europejskich krajów. „Mamy nadzieję, że nauczyciele przekażą tą wiedzę swoim uczniom” – powiedziała Sachnowska.
IPN będzie też kontynuował skierowany do najmłodszych projekt „Historia w kolorach”, którego głównym zadaniem jest przybliżenie dzieciom symboli narodowych, w tym flagi, godła i hymnu. W ramach tego przedsięwzięcia IPN przygotował już film animowany, trójwymiarowe książeczki oraz gry internetowe. W listopadzie ten zestaw ma zostać uzupełniony o grę pt. „Polak mały”. „To cykl zabaw, dzięki którym – mam nadzieję, maluchy poznają nie tylko flagę i godło, ale też wszystkie zwrotki hymnu” – powiedziała Sachnowska.
Kolejnym kontynuowanym w tym roku projektem IPN będzie przedsięwzięcie „Kamienie pamięci”, w ramach którego Instytut proponuje uczniom poszukiwanie w swoim najbliższym otoczeniu lokalnych bohaterów. „Młodzież upamiętniając takiego bohatera zbiera informacje na jego temat i zabiega o upamiętnienie go w środowisku lokalnym, a od nas otrzymuje statuetkę +Kamień pamięci+. W październiku będziemy obchodzili 30. rocznicę śmierci ks. Jerzego Popiełuszki i chcemy tegoroczną akcję poświęcić kapłanom, którzy służyli zarówno Bogu, jak i ojczyźnie” – powiedziała Sachnowska. (PAP)
aks/ ls/