Zespół Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Leżajsku (Podkarpackie) zdobył pierwszą nagrodę w hackathonie Histhack. Celem wydarzenia organizowanego przez IPN było opracowanie koncepcji scenariusza historyczno-edukacyjnej gry komputerowej osadzonej w realiach historii Polski z lat 1917–1990.
Jak poinformowała w sobotę Katarzyna Gajda-Bator z rzeszowskiego oddziału IPN, wyniki zawodów zostały ogłoszone w czasie zakończonego w piątek w Warszawie Kongresu Pamięci Narodowej.
„Pod hasłem +Zakoduj historię przyszłości+ szesnaście drużyn dzielnie walczyło i zaprezentowało swoje programistyczne umiejętności hackathonie Histhack. Był to pierwszy maraton programowania, który zorganizował Instytut Pamięci Narodowej” – zaznaczyła Gajda-Bator.
W zawodach pierwsze miejsce wywalczyli uczniowie z Zespołu Szkół Technicznych w Leżajsku za "holistyczne podejście do rozwiązania, stworzenie grywalnej wersji produktu pt. Taśmy Historii”.
Jak podkreśliła przedstawicielka rzeszowskiego IPN, celem konkursu była popularyzacja misji edukacyjnej IPN i znalezienie nowych narzędzi do opowiadania najnowszej historii Polski.
Hackathon, składający się z dwóch etapów, został skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych. Zadaniem każdej drużyny było opracowanie koncepcji scenariusza historyczno-edukacyjnej gry komputerowej osadzonej w realiach historii Polski 1917–1990. Inspiracją mógł być pierwszy projekt gamingowy Instytutu Pamięci Narodowej – „Gra Szyfrów”, która w 2022 r. została włączona do programu nauczania jako treści rekomendowane.
Organizator konkursu poinformował, że przesłane w pierwszym etapie scenariusze były przez uczniów szczegółowo dopracowane, zawierały wiele faktów historycznych, wyróżniały się walorami edukacyjnymi i oryginalnością na przedstawienie minionych wydarzeń. W konsekwencji wybór zwycięzcy - jak podano - nie był łatwym zadaniem, ponieważ wszystkie prace były na bardzo wysokim poziomie. Ostatecznie spośród nich wyłoniono 16 najlepszych drużyn, po jednej z każdego województwa.
Jak podała Gajda-Bator, podczas drugiego etapu młodzi programiści musieli wykazać się zarówno talentem informatycznym, jak i umiejętnością pracy w grupie.
„Uczestnicy nie tylko pracowali, ale mieli również okazję do wysłuchania relacji świadków historii – Anny Kołakowskiej i Stanisława Fudakowskiego, których represjonowano w stanie wojennym. Ponadto rywalizujące grupy zmierzyły się w krótkim quizie historycznym dotyczącym najnowszej historii Polski” - dodała.
Zwycięska drużyna otrzymała Gogle Oculus Quest II dla każdego z uczestników zespołu i trzy zestawy gogli dla szkoły. (PAP)
Autor: Wojciech Huk
huk/ pad/