Pod hasłem „Współpraca, odpowiedzialność, autonomia” w sobotę i niedzielę odbywać się będzie w Warszawie II Kongresie Polskiej Edukacji. Uczestnicy Kongresu będą zajmować się takim tematami jak wczesna edukacja oraz relacje między edukacją a rynkiem pracy.
W Kongresie uczestniczyć ma ponad półtora tysiąca nauczycieli z całego kraju, naukowców, pedagogów, a także przedstawicieli rozmaitych instytucji, zawodów i stowarzyszeń związanych z oświatą oraz szkolnictwem wyższym. Do udziału zaproszono też pracodawców i samorządowców. Organizatorem Kongresu jest Instytut Badań Edukacyjnych.
"Kongres to okazja uchwycenia wszystkich perspektyw edukacji - od stworzenia możliwości rozwoju dzieciom w wieku przedszkolnym i szkolnym, poprzez zmieniającą się edukację wyższą, do potrzeb edukacyjnych pracowników i pracodawców. Dwudniowe warsztaty i sesje plenarne będą impulsem do rzeczowej debaty na temat jakości edukacji, spójności społecznej, a także wpływu edukacji na innowacyjność w gospodarce" - ocenia dyrektor Instytut Badań Edukacyjnych Michał Federowicz.
Kongresy edukacji mają służyć przygotowaniu strategii dla polskiego systemu edukacyjnego na najbliższe 20 lat. Są organizowane w ramach projektu systemowego „Entuzjaści Edukacji”, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Tegoroczny kongres otworzą wspólnie minister edukacji Krystyna Szumilas, minister pracy i polityki społecznej Władysław Kosiniak-Kamysz, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego Daria Lipińska-Nałęcz i wiceminister rozwoju regionalnego Paweł Orłowski.
Następnie zaplanowano 12 paneli dyskusyjnych. Dotyczyć będą m.in. tego jak wczesna edukacja wpływa na kształtowanie kompetencji kluczowych dla powodzenia w życiu dorosłym oraz związków między edukacją i rynkiem pracy. Uczestnicy kongresu dyskutować będą też nad tym, czemu młodzi ludzie coraz później opuszczają domy rodzinne, zaczynają pracę i zakładają rodziny. Panele poświęcone będą także kształceniu nauczycieli, ich pozycji społecznej i prestiżu zawodowego, nauczaniu matematyki, nauk przyrodniczych i historii.
Na Kongresie przedstawiony zostanie „Raport o stanie edukacji 2012. Liczą się efekty”. IBE opracowuje raporty o stanie polskiej edukacji co roku. Pierwszy z nich został zaprezentowany na I Kongresie Polskiej Edukacji. Zawierał wyniki badań oraz dane statystyczne dotyczące polskiej oświaty z perspektywy poprzedzających go 10-15 lat. Począwszy od drugiego raportu wprowadzono część dotyczącą analizy zmian w oświacie i szkolnictwie wyższym oraz omówienie aktów prawnych dotyczących edukacji. Raport z 2011 r. szczegółowo przedstawiał obraz dwóch obszarów edukacji: szkolnictwa wyższego i szkolnictwa zawodowego.
„Raport o stanie edukacji 2012” ma być poświęcony modernizacji systemu kwalifikacji, która od kilku lat jest prowadzona w Polsce, w tym na temat Polskiej Ramie Kwalifikacji ukazanej na tle Europejskiej Ramy Kwalifikacji i krajowych ram kwalifikacji UE.
I Kongres Edukacji Polskiej odbył się w 2011 r. Jego hasło przewodnie brzmiało: "Jakość edukacji powstaje w szkole".
Kongresy edukacji mają służyć przygotowaniu strategii dla polskiego systemu edukacyjnego na najbliższe 20 lat. Są organizowane w ramach projektu systemowego „Entuzjaści Edukacji”, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Na projekt przeznaczono ponad 350 mln zł, w jego ramach do czerwca 2015 r. będą prowadzone cykliczne badania systemu edukacji. (PAP)
dsr/ ls/