Wojewodowie i kuratorzy oświaty rozpoczynają akcję informacyjną skierowaną do samorządów, dyrektorów szkół i nauczycieli na temat planowanej reformy edukacji. W czwartek mówili o tym na konferencjach prasowych, które odbyły się we wszystkich województwach.
"Mamy teraz przed sobą kilka bardzo intensywnych tygodni na współpracę, dialog z samorządami, z rodzicami, ze wszystkimi osobami ze środowiska edukacyjnego (...). Będziemy mówić o wszystkich szczegółach, wyjaśniać, o co w tym wszystkim chodzi" - powiedział w Warszawie wojewoda mazowiecki Zdzisław Sipiera na wspólnej konferencji z mazowiecką kurator oświaty Aurelią Michałowską.
Zaznaczył, że wojewodowie są zobligowani do aktywności i bezpośredniego kontaktu z samorządami, a kuratorzy z dyrektorami szkół i środowiskami edukacyjnymi.
"W najbliższym czasie przewiduję siedem dużych spotkań z samorządowcami: oddzielne dla Warszawy, oddzielne dla +wianuszka warszawskiego+, czyli powiatów wokół Warszawy i pięciu delegatur na Mazowszu, czyli Ostrołęki, Płocka, Siedlec, Ciechanowa i Radomia" - zapowiedział Sipiera. "Osobiście będziemy tam z panią kurator jeździć, spotykać się z samorządowcami, tak by im ułatwiać, odpowiadać na wszystkie wątpliwości" - dodał.
Wojewoda zapewnił też, że jego służby w ramach nadzoru prawnego pomogą samorządom przy przygotowywaniu uchwał dotyczących nowej sieci szkół - tak, aby uniknąć błędów.
"Do końca listopada będziemy starali się spotkać z rodzicami, uczniami, dyrektorami szkół, nauczycielami i przedstawicielami samorządów terytorialnych (...). Będą to spotkania organizowane przez kuratora oświaty i przez urząd wojewódzki (...). Chcemy być blisko rodziców, uczniów i nauczycieli. Deklarujemy, że będziemy odpowiadać na zaproszenia" - powiedziała Michałowska. Podała, że do połowy grudnia odbędą się spotkania w tzw. rejonach wsparcia ze wszystkimi dyrektorami szkół. Poinformowała także, że kuratorium uruchamia też punkty konsultacyjne dla gmin i powiatów.
Z danych przedstawionych na konferencji wynika, że w województwie mazowieckim funkcjonuje obecnie 1667 szkół podstawowych, 946 gimnazjów (526 działających w zespołach z innymi typami szkół oraz 420 samodzielnych) oraz 1217 szkół ponadgimnazjalnych. Obecnie w gimnazjach samodzielnych uczy się 75 940 uczniów, pracuje 9186 nauczycieli.
Dane dotyczące liczby szkół w regionie przedstawiła też na konferencji prasowej w Katowicach śląska kurator oświaty Urszula Bauer. Wskazała na specyfikę województwa śląskiego, gdzie sieć szkół jest gęsta. "W województwie mamy 820 gimnazjów, z czego 280 to gimnazja samodzielne, z tej liczby ponad 120 to są gimnazja prowadzone przez takie jednostki samorządu terytorialnego, które będą prowadziły zarówno gimnazja, szkoły podstawowe, jak i szkoły ponadgimnazjalne, zatem kształtowanie sieci szkół, przemieszczanie nauczycieli, relokacja nauczycieli, będzie tutaj w znacznym stopniu ułatwione" – powiedziała.
Podlaska kurator oświaty Jadwiga Mariola Szczypiń na konferencji w Białymstoku powiedziała, że w czwartek ruszył drugi etap kampanii informacyjnej. Mówiła, że kuratorium już od kilku miesięcy przygotowuje się do planowanych zmian, bo jest to - jak zauważyła - "reforma skomplikowana, ale potrzebna". Poinformowała, że jeszcze w listopadzie przedstawiciele kuratorium i urzędu wojewódzkiego spotkają się z samorządowcami we wszystkich powiatach. Kurator dodała, że oferują wsparcie wszystkim, którzy taką potrzebę zgłoszą.
Pomorska kurator oświaty Monika Kończyk na konferencji prasowej zaznaczyła, że z przeprowadzonych już spotkań wynika, iż samorządy najbardziej niepokoi strona finansowa reformy. Problemem jest także kwestia przygotowania sieci szkół uwzględniającej wygaszanie gimnazjów i związane z tą kwestią decyzje dotyczące przeznaczenia obiektów, w których funkcjonują samodzielne gimnazja. Kończyk wyjaśniła, że na ponad 300 gimnazjów istniejących w regionie pomorskim, około 140 działa w samodzielnych obiektach; pozostałe mieszczą się w budynkach współużytkowanych najczęściej z podstawówkami lub szkołami ponadgimnazjalnymi.
"Jest to problem w sensie koncepcyjnym, strategicznym. Tutaj jest bardzo duża rola organów prowadzących, które muszą popatrzeć na sieć szkół, obwody i zastanowić się w co przekształcić gimnazjum, aby ten budynek był w dalszym ciągu wykorzystywany i pamiętając o tym, że w dalszym ciągu będzie tam młodzież gimnazjalna" – powiedziała Kończyk dodając, że w takiej placówce w przyszłości może znaleźć się zarówno szkoła podstawowa, jak i szkoła ponadgimnazjalna.
Zachodniopomorska kurator oświaty Magdalena Zarębska-Kulesza poinformowała dziennikarzy w Szczecinie, że powołała zespół ds. komunikacji społecznej w zakresie zmian w systemie oświaty. "Utworzyliśmy także adres e-mail zmiany_oswiata@kuratorium.szczecin.pl, na który można kierować pytania w różnych obszarach związanych ze zmianą systemu" – dodała.
Zgodnie z przyjętymi przez rząd we wtorek projektami ustaw: Prawo Oświatowe i Przepisy wprowadzające Prawo Oświatowe, w miejsce obecnie istniejących szkół mają być wprowadzone: 8-letnia szkoła podstawowa, 4-letnie liceum i 5-letnie technikum oraz dwustopniowe szkoły branżowe; gimnazja mają zostać zlikwidowane.
Zmiany miałyby rozpocząć się od roku szkolnego 2017/2018. Wówczas uczniowie kończący w roku szkolnym 2016/2017 klasę VI szkoły podstawowej staną się uczniami VII klasy szkoły podstawowej; nie będzie rekrutacji do I klasy gimnazjum. Obecni uczniowie klas I gimnazjów są ostatnim rocznikiem uczących się w nim.
Wprowadzenie branżowej szkoły I stopnia, w miejsce zasadniczej szkoły zawodowej, planowane jest od 1 września 2017 r. Wprowadzenie branżowej szkoły II stopnia dla absolwentów branżowej szkoły I stopnia rozpocznie się od roku szkolnego 2020/2021.
Zmiany w liceach ogólnokształcących i technikach zapoczątkowane mają być od roku szkolnego 2019/2020. (PAP)
dsr/ aks/ res/ swi/ lun/ wkt/