„ZnajZnak” to najnowsza z serii gier edukacyjnych IPN. Jej tematem są symbole związane z najnowszą historią Polski. Szkoły mogą otrzymać grę bezpłatnie.
„Chcieliśmy zaproponować szkołom grę dostosowaną do ich potrzeb. Dla całej klasy potrzebne jest tylko jedno pudełko, a zasady można wytłumaczyć w minutę”. – mówi dr Andrzej Zawistowski, dyrektor Biura Edukacji Publicznej IPN, konsultant merytoryczny gry.
IPN zaprasza szkoły oraz biblioteki do wzięcia udziału w ogólnopolskim projekcie: „Znaki dwa – klasa gra” trwająceym do 15 marca 2013 r. Nauczyciele i edukatorzy, którzy chcą wykorzystać grę „ZnajZnak” mogą otrzymać jej bezpłatny egzemplarz, zapisując się na stronie internetowej IPN. W styczniu 2103 r. gra trafią do pierwszych uczestników.
Na kartach do gry „ZnajZnak” pojawiają się nie tylko najważniejsze godła czy odznaczenia takie jak dwa kolejne godła II RP czy order Virtuti Militari, lecz także kluczowe daty. Dzięki nim uczniowie nauczą się rozróżniać 22 VI 1944 od 1 VIII 1944. Do gry trafiło kilkanaście symbolicznych dla najnowszej historii wizerunków postaci takich jak Józef Piłsudski, Janusz Korczak, ks. Jerzy Popiełuszko czy Anna Walentynowicz.
Wśród symboli znaleźć można charakterystyczne pomniki, symboliczne zdjęcia czy historyczne graffiti takie jak malowana czarną farbą „Polska Walcząca” czy krasnal Pomarańczowej Alternatywy. Są także symbole negatywne, takie jak flaga III Rzeszy czy godło Związku Sowieckiego.
„Zestawienie symboli pozytywnych z negatywnymi może budzić sprzeciw, jest ono jednak celowe. Przecież w materiałach fotograficznych czy filmowych młody człowiek często z takimi zestawieniami się spotyka. Chcemy by uczeń potrafił w gąszczu otaczających go znaków odróżnić i scharakteryzować te, które reprezentują wrogie ideologie.” - mówi dr Andrzej Zawistowski.
Na kartach do gry „ZnajZnak” pojawiają się nie tylko najważniejsze godła czy odznaczenia takie jak dwa kolejne godła II RP czy order Virtuti Militari, lecz także kluczowe daty. Dzięki nim uczniowie nauczą się rozróżniać 22 VI 1944 od 1 VIII 1944. Do gry trafiło kilkanaście symbolicznych dla najnowszej historii wizerunków postaci takich jak Józef Piłsudski, Janusz Korczak, ks. Jerzy Popiełuszko czy Anna Walentynowicz.
Nowatorstwo gry „ZnajZnak” polega nie tylko na uwzględnieniu najnowszych trendów w projektowaniu gier, ale także na tym, że do rozpoczęcia rozgrywki nie jest wymagana żadna wiedza. Jest to gra w której przychodzi ona podczas rozgrywki.
Gra „ZnajZnak”składa się ze 132 kart. Na każdej znajduje się 12 symboli dotyczących najnowszej historii Polski. Dowolne dwie karty mają jeden wspólny symbol. 132 karty 133 symbole i tylko jeden wspólny znak na dwóch kartach. Wydaje się to niemożliwe, a jednak! „Zastosowany w grze wzór matematyczny nie został jeszcze nigdy użyty w grze karcianej. W grze „ZnajZnak” niezbędny był też mechanizm umożliwiający zapamiętywanie nazw symboli. To bardzo istotne przy grze edukacyjnej - podkreśla Karol Madaj – autor gry, pracownik Biura Edukacji Publicznej IPN.
Gracze mają za zadanie jak najszybciej znaleźć wspólny symbol na dwóch leżących na stole kartach i podać jego nazwę. Jeżeli graczowi się to uda, kartę musi zabrać przeciwnik. Jeżeli gracz nie zna nazwy symbolu, może ją przeczytać, a na stół wykłada nowa kartę i gra toczy się dalej. Wygrywa ten kto pierwszy pozbędzie się pięciu kart.
Do gry dołączone są karty pomocnicze, na których każdy z symboli został szczegółowo opisany. przez specjalistów z Biura Edukacji Publicznej IPN. Gra jest niejako dydaktycznym rozwinięciem książki „Od Niepodległości do Niepodległości”. „Chcemy ułatwić pracę nauczycielom, którzy często zwracają uwagę na brak czasu na samodzielne poszukiwanie materiałów do lekcji. Dołączony do gry materiał edukacyjny pozwala na szybkie dostosowanie gry do tematu lekcji nie tylko historii, ale także WOSu, języka polskiego czy religii” – mówi dr Andrzej Zawistowski.
„Pula bezpłatnych gier jest ograniczona. Egzemplarze będę dostępne także w punktach sprzedaży IPN oraz w wybranych sklepach z grami planszowymi” – mówi Marta Kirszling IPN, koordynator projektu „Znaki dwa – klasa gra”.
Więcej szczegółów oraz regulamin udziału w projekcie można znaleźć na stronie www.znajznak.pl.
(IPN)
tst