Utwory Jacka Góreckiego, Piotra Domalewskiego i Piotra Rowickiego oceniane będą w trakcie finału VII konkursu dramaturgicznego „Metafory Rzeczywistości”, który odbędzie się w ten weekend w Poznaniu. Przedsięwzięcie promować ma współczesną polską dramaturgię.
Gospodarzem konkursu jest Teatr Polski w Poznaniu. Autorzy najlepszych tekstów, poza nagrodami finansowymi, mogą liczyć na wystawienie ich dzieł na scenie. W tym roku finalistów konkursu inspirowały historie misjonarza oskarżanego o pedofilię, porwanej i przetrzymywanej przez lata Austriaczki Nataschy Kampusch, ale zajmowały też tematy świata mediów i samotności.
Jak poinformował we wtorek na konferencji prasowej dyrektor Teatru Polskiego Paweł Szkotak, na tegoroczną edycję konkursu przysłano niespełna 200 tekstów. Spośród nich jury wybrało trzy, które zostaną przedstawione w sobotę i w niedzielę w formie czytań scenicznych. Wówczas poddane zostaną ostatecznej ocenie jurorów, dziennikarzy i publiczności.
„To jest ważny konkurs. Pomaga autorom w tym, żeby ich teksty znajdowały się w teatrach w Polsce i na świecie. Pozwala zorientować się, co jest ważne w polskiej dramaturgii, na jakich autorów warto zwrócić uwagę” – powiedział Szkotak.
W ramach finału zaprezentowane zostaną utwory: "Milczenie Simone" Jacka Góreckiego, zrealizowane pod opieką reżyserską Agaty Biziuk, "Pięć metrów kwadratowych" Piotra Domalewskiego pod opieką reżyserską Jacka Jabrzyka, oraz „Oblężenie” Piotra Rowickiego, zrealizowane pod opieką reżyserską Joanny Zdrady-Biel.
„Od dawna interesuje mnie temat potrzeby zaistnienia. Chciałem to zanalizować na przykładzie losów Nataschy Kampusch, przetrzymywanej przez ponad osiem lat w piwnicy. Tekst jest wizją tego, co się wydarzyło po jej uwolnieniu - w jaki sposób jej tragedia została przepisana na język marketingu, stała się medialna i zaczęła żyć swoim życiem” – powiedział na konferencji Piotr Domalewski.
Piotr Rowicki był laureatem głównej nagrody i nagrody publiczności w konkursie w 2010 roku, dwa lata wcześniej jego tekst zdobył wyróżnienie. Jego „Oblężenie” opowiada o toksycznej relacji matki i syna – misjonarza, który wraca do kraju oskarżony o pedofilię. „Główną treścią dramatu jest to, co dzieje się między nimi w sytuacji oskarżeń, najazdu dziennikarzy. Rzecz jest oparta o historię polskiego księdza, który pracował na Dominikanie ” powiedział Piotr Rowicki.
Jacek Górecki powiedział, że głównym wątkiem jego tekstu jest samotność głównej bohaterki i brak umiejętności budowania relacji.
„Próbą ucieczki od tej samotności jest kolejny związek. Dzieje się on mimo, że główna bohaterka nie godzi się na wiele rzeczy, które ją spotykają w tej relacji. To jest takie oszukiwanie siebie tylko po to, by poczuć bliskość drugiej osoby” – wyjaśnił.
Jak podkreślają organizatorzy konkursu, jego cennym wyróżnikiem są finałowe czytania sceniczne. Poprzedzają je rozpoczęte we wtorek warsztaty z udziałem autorów, reżyserów i aktorów.
„To faktycznie bardzo interesująca, intrygująca okazja móc w obecności autora i z jego czynnym udziałem pracować nad jego tekstem. W krótkim czasie i wraz z aktorami staramy się te teksty doszlifować” - powiedział reżyser Jacek Jabrzyk.
Łączna pula nagród w tegorocznej edycji konkursu wynosi 35 tys. zł. Teksty oceniają literaturoznawca prof. Przemysław Czapliński, krytyk teatralny Łukasz Drewniak, oraz Paweł Szkotak.
Teatr Polski w Poznaniu zakłada możliwość skierowania finałowych dramatów do pełnej produkcji scenicznej w sezonie artystycznym 2014/2015. Od 2008 roku, czyli od pierwszej edycji konkursu dramaturgicznego, w repertuarze Teatru Polskiego znalazło się dziewięć dramatów które trafiły do finału „Metafor Rzeczywistości”. W ubiegłym roku swoje prapremiery miały „Kwaśne mleko” Maliny Prześlugi i „Ene due rike fake” Marzeny Matuszak.
„Metafory Rzeczywistości” to ogólnopolski projekt dramaturgiczny mający na celu połączenie oryginalnej twórczości dramaturgicznej z praktyczną realizacją teatralną. W czasie wszystkich dotychczasowych edycji konkursu ocenionych zostało ponad tysiąc nadesłanych tekstów.(PAP)
rpo/ abe/