Instalacja ku czci Tadeusza Kantora, autorstwa światowej sławy izraelskiego rzeźbiarza Daniego Karavana, na stałe trafi do zbiorów krakowskiej Cricoteki. Dzieło jeszcze do 20 września można oglądać w Międzynarodowym Centrum Kultury (MCK) w Krakowie.
Po tym czasie instalacja znajdzie się w budynku przy ul. Nadwiślańskiej. List, w którym Karavan ofiaruje dzieło Cricotece, dyrektor MCK prof. Jacek Purchla przekaże w sobotę, w pierwszą rocznicę otwarcia nowej siedziby Cricoteki, dyrektor tej placówki Natalii Zarzeckiej - poinformowała PAP rzeczniczka prasowa MCK Edyta Gajewska.
„Cieszymy się bardzo z tego daru. Na razie nie będziemy prezentować instalacji, ale w przyszłości z pewnością będzie możliwość, aby ją podziwiać” – powiedziała PAP wicedyrektor Cricoteki Agnieszka Oprządek.
Instalacja „Hommage a Tadeusz Kantor” (Hołd Tadeuszowi Kantorowi) znajduje się na wystawie w Międzynarodowym Centrum Kultury od czerwca. Dani Karavan wykonał ją, aby uczcić Tadeusza Kantora, z którym przyjaźnił się od końca lat 70. XX w.
Instalacja jest elementem wystawy „Makom” – pierwszej w Polsce ekspozycji Karavana - i zajmuje osobne pomieszczenia. Składają się na nią pulpit szkolny - ławka i biurko, dokumentacja filmowa spektakli Kantora, szkice scenograficzne Karavana do spektaklu dla dzieci „I oto jest dzień” napisanego przez izraelskiego poetę Chaima Nachmana Bialika, oraz do sztuki A.B. Yehoshuy „Majowa noc”.
Karavan poznał Kantora we Florencji blisko 40 lat temu, przy okazji premiery spektaklu „Wielopole, Wielopole”. W czerwcu rzeźbiarz powiedział w Krakowie, że był pod ogromnym wrażeniem dzieł Kantora. „To symbol mojego szacunku dla tego artysty, malarza, rzeźbiarza, człowieka teatru i geniusza, który stworzył tak wyjątkowe i znakomite dzieła dla teatru” – mówił Izraelczyk o instalacji „Hołd Tadeuszowi Kantorowi”.
Dani Karavan urodził się w 1930 r., jego rodzice pochodzili z Galicji. W latach 20. XX w. wyemigrowali do Palestyny. W wieku 14 lat rozpoczął naukę malarstwa. W 1943 r. pobierał nauki u cenionego rumuńskiego artysty Marcela Janco, a w latach 1943-1949 kontynuował studia w Szkole Akademii Sztuk Pięknych Besaleel (Bezalel School of Art) w Jerozolimie. W latach 1948-1955 żył w kibucu, po czym wrócił do sztuki. Od 1956 do 1957 studiował techniki fresku we Florencji i rysunku w Paryżu.
Karavan uznawany jest za prekursora i jednego z najwybitniejszych twórców site-specific – dzieł powstających w ścisłym powiązaniu z kontekstem danego miejsca. Tworzy formy współgrające z nim, a często tak idealnie wtopione w krajobraz, że wydają się jego integralną częścią. Jego prace oglądać można na całym świecie, jest autorem tak znanych dzieł jak "Pomnik Brygady Negev" w Beer Szewie czy "Pasaże" - pomnik Waltera Benjamina w Portbou.
Cricoteka dysponuje największą kolekcją dotyczącą działalności teatralnej Kantora. Wystawy malarstwa budowane są na prywatnych kolekcjach i wypożyczeniach z bogatych zbiorów polskich muzeów.
Zbiory archiwalne Cricoteki liczą blisko 32 tys. archiwaliów, które są pogrupowane w pięciu działach: pierwszy zawiera materiały oryginalne (rękopisy, maszynopisy, rysunki, grafiki), drugi - wydawnictwa, publikacje i druki. W trzecim są recenzje, artykuły, wywiady, w czwartym - materiały audiowizualne, filmy, fotografie, nagrania audio. Piaty dział to varia - nagrody, listy gratulacyjne itp. Dodatkowo kolejne działy kolekcji liczą 248 kostiumów, 602 obiektów teatralnych i prawie 30 rysunków i obrazów.
Rzeczniczka prasowa MCK zachęca do obejrzenia wystawy i przypomina, że bilet zakupiony na ekspozycję upoważnia do wstępu na wystawy w Cricotece; i na odwrót – osoby, które kupią bilet w Cricotece, mogą bezpłatnie obejrzeć „Makom” w MCK.(PAP)
bko/ par/