Opera-cyrk „Babylon”, nawiązująca do biblijnej historii o wieży Babel, w wykonaniu ukraińskiego Teatru Dakh będzie specjalnym wydarzeniem VI Festiwalu Teatrów Błądzących, organizowanego przez Ośrodek Praktyk Teatralnych Gardzienice.
Festiwal rozpocznie się w czwartek. Spektakle będą prezentowane w Europejskim Ośrodku Praktyk Teatralnych w Gardzienicach (niedaleko Lublina) oraz w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie.
„To festiwal, w który dotyczy w istocie młodych twórców teatru. Prezentowany jest na nim teatr młody, poszukujący, eksperymentujący, nieraz prowokacyjny, ale na poziomie profesjonalnym” – powiedział Jacek Sadowski z Ośrodka Praktyk Teatralnych Gardzienice.
Wydarzeniem specjalnym tegorocznego Festiwalu będzie „Babylon” - cyrk-opera ukraińskiego teatru Dakh. Spektakl nawiązuje do biblijnej opowieści o wieży Babel, metafory konfliktu między człowiekiem a Bogiem, która w przedstawieniu – jak podają organizatorzy - przemieniona jest „na miejską tragedię we współczesnym mieście”.
Struktura tego cyrku-opery, w reż. Viada Troitskiego, jest parodią klasycznej XIX-wiecznej opery. W spektaklu mieszanie języków i narodów (z biblijnej opowieści) obrazuje m.in. mieszanie stylów muzycznych (pseudo-barok, trip-hop i rock, folk i elektroniczne techno, opera włoska, francuskie piosenki) i technik wokalnych (śpiew klasyczny, gardłowy, ludowy, jazzowa improwizacja). Używane są tu też specyficzne instrumenty jak np. rozstrojone pianino, dziecięce klawisze, gitara elektryczna, wibrafon, kalimba. Podczas spektaklu aktorzy, śpiewacy i instrumentaliści poruszają się po całej sali koncertowej.
Muzykę do „Babylonu” skomponowali Roman Grygoriv i Illia Razumeiko. Spektakl będzie wystawiony po raz pierwszy w Polsce - w Sali Operowej Centrum Spotkania Kultur w Lublinie.
Na festiwalu zespół teatru z Gardzienic podczas „Maratonu teatralnego – Misteria” zaprezentuje widowiska muzyczne: „Pieśni z +Wesela+”, „Oratorium pytyjskie”, „Ifigenia w Aulidzie”, „Ifigenia w Taurydzie”. Przedstawienia można będzie zobaczyć również w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie.
Natomiast w Ośrodku w Gardzienicach wystawione zostaną cztery premierowe spektakle przygotowane przez absolwentów Akademii Praktyk Teatralnych Gardzienice w ramach projektu „Gardzienice - Generator Nadziei”. Akademia Praktyk Teatralnych to roczny lub dwuletni kurs w Ośrodku - dla aktorów, animatorów kultury, studentów - złożony z kilkudniowych sesji, odbywających się najczęściej raz w miesiącu. Na zakończenie kursu przygotowywany jest finalny spektakl.
Na tegorocznym Festiwalu Teatrów Błądzących młodzi artyści zaprezentują „Nowe Ateny” – teatralną adaptację pierwszej polskiej encyklopedii napisanej w XVIII w. przez ks. Benedykta Chmielowskiego. Encyklopedia ta (licząca ponad 1,5 tys. stron) za życia księdza cieszyła się ogromną popularnością wśród polskiej szlachty, ale wkrótce po jego śmierci stała się pośmiewiskiem, wskazywana była jako przykład naiwności i pseudonaukowej grafomanii.
Będą też pokazane: „Olbrzym cieniem karła” – przedstawienie oparte na motywach scenariusza filmu „Szklane serce” Wernera Herzoga, poruszające m.in. temat walki o utrzymanie władzy i życia w świecie znajdującym się tuż przed katastrofą; „Świadkowie albo nasza mała stabilizacja” na podstawie dramatu Tadeusza Różewicza; „Złoty osioł” Apulejusza - widowisko powstałe na podstawie esejów naukowych studentów.
Festiwal Teatrów Błądzących potrwa do niedzieli 30 listopada. Prezentacjom teatralnym towarzyszyć będą koncerty, dyskusje i treningi wzajemnego inspirowania oraz wymiany doświadczeń artystycznych.
Ośrodek Praktyk Teatralnych Gardzienice funkcjonuje w odrestaurowanym niedawno kompleksie pałacowo-parkowym niedaleko Lublina. Na potrzeby ośrodka odbudowano, przebudowano i zaadaptowano cztery budynki - zabytkowy pałac z XVII w., oficynę pałacową, spichlerz z końca XIX w. oraz budynek gospodarczy, a także otaczający ich park. Całość obejmuje przestrzeń kilku hektarów.
„Gardzienice" to założony w 1977 r., kierowany przez Włodzimierza Staniewskiego, znany na świecie teatr, określany jako eksperymentalny i antropologiczny. Charakterystycznym dla tego teatru działaniem jest poszukiwanie i badanie rdzennych i antycznych tradycji muzycznych oraz stosowanie oryginalnych, wyjątkowych technik aktorskich w posługiwaniu się głosem i ciałem. Teatr występował na całym świecie, na wielu prestiżowych festiwalach i scenach m.in. w Wielkiej Brytanii, USA, Rosji, Niemczech, Korei, Japonii, Egipcie. (PAP)
ren/ agz/