Na stanowisko pełniącego obowiązki dyrektora nowej instytucji artystycznej 31 lipca br. powołany został prof. Ryszard Peryt; reżyser, aktor, pedagog, inicjator i główny pomysłodawca Opery - podało w poniedziałek Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Prof. Ryszard Peryt (ur. 1947 r.) jest aktorem, reżyserem, doktorem sztuki teatru. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Jest absolwentem wydziałów: aktorskiego i reżyserii.
W latach 1976-1979 był aktorem Teatru Współczesnego, następnie reżyserem Teatru Narodowego. Po ogłoszeniu stanu wojennego zajął się reżyserią oper. Był głównym reżyserem Teatru Wielkiego w Poznaniu i Teatru Wielkiego w Łodzi. W 1996 r. został powołany przez Ministra Kultury i Sztuki Kazimierza Dejmka na stanowisko dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie. W latach 1986 -2004 pracował w Warszawskiej Operze Kameralnej, gdzie wspólnie ze scenografem Andrzejem Sadowskim, zrealizował wiele przedstawień oper barokowych, klasycznych i współczesnych. Od 2007 r. jest wykładowcą akademickim.
Ryszard Peryt, jako jedyny reżyser na świecie, zrealizował wszystkie dzieła sceniczne Mozarta i Monteverdiego.
Zarządzenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego z 25 lipca 2017 r. w sprawie utworzenia nowej, państwowej instytucji kultury – Polskiej Opery Królewskiej wejdzie w życie 1 sierpnia.
Zgodnie ze statutem Opery, przedmiotem jej działania będzie "kształtowanie i upowszechnianie kultury muzycznej poprzez przygotowywanie, wystawianie, promowanie i popularyzowanie dzieł operowych, muzyki oratoryjnej, symfonicznej i kameralnej, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki kompozytorów polskich, zwłaszcza repertuaru dawnych mistrzów, a także przywracanie do życia muzycznego zapomnianych dzieł muzyki polskiej".
Opera ma działać w oparciu o stały zespół artystyczny, składający się z profesjonalnych muzyków i śpiewaków. Ma także współpracować ze środowiskami twórczymi i organizacjami społeczno-kulturalnymi w kraju i na świecie, wspierać rozwój talentów młodych śpiewaków operowych, działać na rzecz ochrony dziedzictwa kultury muzycznej, w tym utworów dawnej muzyki polskiej i światowej, podejmować i wspierać działania na rzecz tworzenia warunków sprzyjających rozwojowi twórczości muzycznej i talentów artystycznych. (PAP)
masl/ pat/