Kultura i sztuka po 1989 roku

21.08.2018

W Muzeum Czartoryskich jakość reprodukcji będzie taka, jak w Luwrze

W Muzeum Czartoryskich w Krakowie technologia reprodukcji dzieł sztuki będzie podobna do tej, jaką stosuje Luwr w Paryżu i inne światowe muzea. Stanie się tak za sprawą najnowszej generacji systemu cyfrowej reprodukcji, który właśnie trafił do Muzeum Narodowego w Krakowie.

Muzeum Czartoryskich (oddział MNK) zgodnie z planami MNK ma być otwarte po generalnym remoncie w grudniu 2019 r.

MNK poinformowało we wtorek, że do placówki trafił właśnie najnowszej generacji system cyfrowej reprodukcji dzieł sztuki – Digigraphie Collection by Epson. Podobnych technologii używają najważniejsze światowe muzea, np. paryski Luwr.

„Idealna cyfrowa reprodukcja ulubionego dzieła sztuki, wydrukowana w ograniczonym, numerowanym nakładzie – tak będzie mogła wyglądać pamiątka z Muzeum Książąt Czartoryskich” – czytamy w informacji prasowej MNK.

Pierwszy w Polsce system Digigraphie Collection został zakupiony w ramach projektu „Przeszłość przyszłości – remont i wyposażenie Muzeum Książąt Czartoryskich”.

Podstawą systemu jest wielkoformatowa drukarka, która została zainstalowana w muzealnej Pracowni Digitalizacji. „Epson SureColor SC-P9000 Spectro to najbardziej zaawansowana technologicznie drukarka na świecie, wyposażona w automatyczne urządzenie pomiarowe do precyzyjnej kontroli koloru” – powiedział cytowany w informacji prasowej Szymon Aksienionek, ekspert do spraw druku i zarządzania barwą w firmie Medikon Polska, która w MNK wdraża system.

Procesem druku steruje specjalne oprogramowanie, gwarantujące kontrolę jakości wydruków i poprawność działania całego systemu. Dzięki temu zestawowi w pracowni digitalizacji MNK będą powstawać reprodukcje dzieł sztuki w najlepszej z dostępnych współcześnie technologii, w limitowanych i numerowanych seriach. Kopie pozostaną wierne oryginałom, ponieważ będą tworzone z precyzyjnym odwzorowaniem najdrobniejszych szczegółów. Reprodukcja zachowa także jakość kolorystyczną na ponad sto lat.

"Głównymi kryteriami wyboru tego systemu były nie tylko najwyższy możliwy poziom reprodukcji, ale także trwałość drukowanych obrazów. Szukaliśmy sprawdzonego, niezawodnego rozwiązania, najlepiej z możliwością certyfikacji oraz pełnej kontroli nad procesem druku" – wyjaśnił Jacek Świderski, kierownik pracowni digitalizacji MNK.

Jak dodał, pierwsze testowe wydruki reprodukcji są zachwycające. „Na pierwszy rzut oka wyglądają identycznie jak oryginały” – ocenił.

Muzeum Narodowe w Krakowie, po wdrożeniu systemu i przeszkoleniu pracowników z jego obsługi, uzyskało certyfikat Autoryzowanego Muzeum Digigraphie by Epson, upoważniający do tworzenia artystycznych wydruków kolekcjonerskich w standardzie Digigraphie i nadawania im dowodów jakości.(PAP)

autor: Beata Kołodziej

bko/ agz/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL