Nawiązująca do dzieł Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego wystawa „Słońce nie porusza się. Rozdział 35”, którą amerykańska malarka R. H. Quaytman przygotowała w 2019 r. dla Muzeum Sztuki w Łodzi, od czwartku prezentowana będzie w muzeum Serralves w Porto (Portugalia).
"W Muzeum Sztuki Współczesnej Serralves w portugalskim Porto odbędzie się w czwartek wernisaż wystawy +R. H. Quaytman. Słońce nie porusza się. Rozdział 35+. Jej współorganizatorem jest Muzeum Sztuki w Łodzi, a kuratorem - jego dyrektor Jarosław Suchan. Po europejskich prezentacjach dorobku Kobro i Strzemińskiego w Museo Reina Sofia w Madrycie, Moderna Museet w Malmoe, Centre Pompidou w Paryżu oraz Gemeentemuseum Den Haag w Hadze przyszła pora na ekspozycję artystki dialogującej z twórczością Kobro i Strzemińskiego" - przekazała PAP Karolina Drożdż z Muzeum Sztuki w Łodzi.
Jak podała, w Serralves wystawa pokazana zostanie w nowej odsłonie. Malarstwo Quaytman od 2001 roku jest bowiem podzielone na "rozdziały"; każdy z nich stanowi osobną wystawę, na którą składają się specjalnie na tę okazję tworzone obrazy, niekiedy uzupełniane wcześniejszymi dziełami. Wystawy te mają charakter site specific, odnosząc się do architektonicznego, ale także historycznego i instytucjonalnego kontekstu miejsca. Dlatego też odwiedzający muzeum w Porto będą mogli oglądać prace, z których Quaytman ułożyła swój łódzki rozdział oraz kilka świeżo powstałych obrazów, nawiązujących do bieżących problemów.
Według organizatorów wystawa w łódzkim Muzeum Sztuki zajmowała miejsce szczególne wśród dotychczasowych prezentacji Quaytman, jako swego rodzaju konceptualna retrospektywa. Łódź i Muzeum Sztuki to miejsca, które w biografii Quaytman wiążą się z samymi początkami tworzonej przez nią "książki".
Jej pierwsze rozdziały opierały się na materiale zgromadzonym przez artystkę podczas podróży do Łodzi, gdzie Quaytman odkryła twórczość Katarzyny Kobro. Ta radykalna konstruktywistyczna rzeźbiarka, tworząca w I połowie XX wieku postrzegała swoje rzeźby jako "prototypy". Miały one służyć architektom, urbanistom i inżynierom społecznym do tworzenia rozwiązań racjonalizujących organizację przestrzeni dla ludzkich aktywności.
Jedna z rzeźb Kobro - "Kompozycja przestrzenna nr 2", posłużyła właśnie jako "prototyp" Quaytman i jej eksperymentom z przestrzennością obrazu i malarstwa. Wystawa w Muzeum Sztuki eksplorowała ten aspekt, tym samym zapewniając retrospektywne wejrzenie w to, co współokreśliło fundamenty sztuki tej artystki. W kontekście najnowszej wystawy w Porto ów użyty przez Quaytman "prototyp" zostanie zaktualizowany ponownie.
Wystawie R.H Quaytman towarzyszyć będzie publikacja katalogu przygotowanego przez Muzeum Sztuki w Łodzi, Serralves i Konig Verlag we współpracy z artystką. Ekspozycja będzie prezentowana w Porto do końca lutego 2021.(PAP)
autorka: Agnieszka Grzelak-Michałowska
agm/ pat/