Instalację „Żółte mlecze” niemieckiego artysty Thomasa Maya od soboty można oglądać pod Wawelem. Praca nawiązuje do twórczości Stanisława Wyspiańskiego, a jej odsłonięcie jest jednym z wydarzeń obchodów 40-lecia partnerstwa Krakowa z Norymbergą.
"Te piękne żółte mlecze to drobny prezent z Norymbergi" – mówił w sobotę nadburmistrz tego miasta Ulrich Maly. "Partnerstwo Norymberga – Kraków zawsze było oparte na współpracy między artystami. Sztuka i kultura otwiera oczy na świat, na siebie nawzajem i bardzo cieszę się, że w centralnym miejscu Krakowa pod wzgórzem wawelskim powstała ta instalacja" – podkreślił.
Maly dodał, że niebezpieczeństwem obchodzenia rocznic jest pokusa "patrzenia wstecz". "Powinniśmy też patrzeć w przyszłość na to, co wspólnie może uda się nam jeszcze stworzyć" – powiedział.
Pełnomocnik prezydenta Krakowa ds. kultury Robert Piaskowski przypomniał, że kontakty Krakowa z Norymbergą sięgają średniowiecza. Podkreślił, że trwająca od 40 lat współpraca obu miast ma wiele wymiarów.
"To nie tylko kultura, lecz także edukacja i współpraca wielu miejskich instytucji i jednostek, wsparcie Krakowa w trudnych momentach. To przyjaźń na dobre i na złe" – mówił Piaskowski, dziękując za m.in. za pomoc Norymbergi w odbudowie organów, które w 1991 r. spłonęły w Filharmonii Krakowskiej. "Nie mogę się doczekać naszych kolejnych wspólnych projektów. Na tak wspaniałych fundamentach można budować wszystko" – dodał.
Artysta Thomas May podkreślił, że inspiracją do stworzenia instalacji wykonanej z akrylowych elementów były mlecze z pastelu Stanisława Wyspiańskiego. "Jego dzieła były swego czasu znane i podziwiane w całej Europie" – mówił.
Wyspiański w 1890 r. podróżował po Europie. Odwiedził Austrię, północne Włochy, Szwajcarię, Francję i Niemcy. Od 22 do 29 lipca przebywał w Norymberdze, o której wspominał w swojej korespondencji i odwiedzenie której rekomendował później znajomym.
Kurator wystawy, kierownik Domu Norymberskiego w Krakowie Renata Kopyto podkreśliła, że Thomas May to artysta, dla którego, podobnie jak dla Stanisława Wyspiańskiego, ważna jest natura.
"To trzeci indywidualny projekt Thomasa Maya w Krakowie. Wszystkie były realizowane wokół natury. Artysta działa w sposób, który może kojarzyć się z +poprawianiem natury+, z dodawaniem czegoś sztucznego, dla wielu ładniejszego i trwalszego, czegoś, co może trwać niezakłócone upływem czasu. W świecie roślin to niemożliwe. Thomas May w sposób przewrotny i z przymrużeniem oka poprawia naturę, wykonując tego typu instalację w przestrzeni publicznej" – mówiła Kopyto.
Pracę "Żółte mlecze", na którą składa się 420 rozpiętych na linkach żółtych kwiatów, będzie można oglądać pod Wawelem przez miesiąc.
Norymberga jest jednym z pięciu miast bliźniaczych Krakowa. Porozumienie o współpracy z jej władzami podpisano w październiku 1979 r.
Współpraca obejmuje wiele dziedzin, m.in. kulturę, edukację, sport, gospodarkę komunalną, służbę zdrowia, funkcjonowanie samorządu miejskiego czy fundusze UE. Jej namacalnym dowodem są pochodzące z Norymbergi tramwaje, której jeżdżą w Krakowie. Od 1996 r. w Norymberdze działa Dom Krakowski, a w Krakowie Dom Norymberski – placówki te pełnią rolę nieformalnych ambasad obu miast.
W ramach obchodów 40-lecia współpracy Krakowa i Norymbergi zaplanowano m.in. spektakl w Teatrze Groteska, a w niedzielę prezentację taboru tramwajowego w Muzeum Inżynierii Miejskiej i piknik norymberski w parku Krakowskim.
Organizatorami jubileuszu są: Dom Norymberski, Urząd Miasta Norymbergi, Urząd Miasta Krakowa, Krakowskie Biuro Festiwalowe i Krakowskie Forum Kultury. Projekt jest wspierany z pieniędzy Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.(PAP)
Autor: Małgorzata Wosion-Czoba
wos/ joz/