Uczniowie z 32 szkół z całej Polski, które w tym roku uczestniczyły w programie „Szkoła Dialogu” mającego pogłębiać wiedzę o losach polskich Żydów, odebrali w środę w Warszawie nagrody i wyróżnienia podczas uroczystej gali podsumowującej trzecią edycję programu.
"Szkoła Dialogu" to program edukacyjny przygotowany i realizowany przez Fundację Forum Dialogu Między Narodami, którego celem jest poszerzanie wiedzy uczniów na temat wielowiekowej obecności Żydów w Polsce oraz ich wkładu w rozwój społeczny, kulturalny i gospodarczy naszego kraju. W ramach programu młodzież pod kierunkiem instruktorów z Forum Dialogu odkrywa historię przedwojennej ludności żydowskiej w swojej miejscowości oraz samodzielnie przygotowuje projekt, który ma na celu jej upamiętnienie.
Przed II wojną światową Żydzi stanowili ponad 10 proc. populacji Polski. Społeczność ta była bardzo zróżnicowana, zarówno pod względem stopnia zasymilowania, wykształcenia jak i religijności.
"Jest niezwykle ważne, aby młodzież znała historię narodu żydowskiego, która jest nieodłączną częścią kultury i historii Polski. Jest to szczególnie istotne w społeczeństwie otwartym, coraz bardziej wielokulturowym, w którym ciągle jednak zdarzają się uprzedzenia i fałszywe stereotypy. Program +Szkoła Dialogu+ oparty jest na przekonaniu, że wiedza, zrozumienie i dialog to klucz do przełamywania barier i niechęci" - mówił podczas gali prezes Forum Dialogu Między Narodami, Andrzej Folwarczny.
"Jest niezwykle ważne, aby młodzież znała historię narodu żydowskiego, która jest nieodłączną częścią kultury i historii Polski. Jest to szczególnie istotne w społeczeństwie otwartym, coraz bardziej wielokulturowym, w którym ciągle jednak zdarzają się uprzedzenia i fałszywe stereotypy. Program +Szkoła Dialogu+ oparty jest na przekonaniu, że wiedza, zrozumienie i dialog to klucz do przełamywania barier i niechęci. W czasie naszych zajęć stwarzamy przestrzeń do otwartej dyskusji na tematy, z którymi często trudno nam się zmierzyć. Uczniowie uczestniczący w projekcie poznają historię własnej miejscowości, często odkrywając białe plamy na mapie wiedzy o nieobecnej już społeczności żydowskiej. Samodzielnie eksplorują historię, łącząc swoje odkrycia z materialnymi śladami w przestrzeni" - mówił podczas gali prezes Forum Dialogu Między Narodami, Andrzej Folwarczny.
W 2011 roku w "Szkole Dialogu" wzięło udział ponad 800 uczniów w wieku gimnazjalnym i licealnym z 32 szkół. 13 z nich to szkoły z Warszawy, pozostałe mieszczą się w Ulanowie, Radomiu, Nowym Sączu, Chełmie, Kielcach, Tarnowskich Górach, Kocku, Parysowie, Sławatyczach, Wasilkowie, Kozienicach, Sosnowcu, Szydłowie, Kutnie, Kaliszu, Piastowie, Końskich, Piasecznie i Otwocku.
Tegoroczne projekty zrealizowane w ramach "Szkoły Dialogu" były bardzo różnorodne - wiele było wystaw na temat przeszłości polskich Żydów, kilka szkół przygotowało wycieczki, podczas których oprowadzano zainteresowanych po zachowanych w danej miejscowości pamiątkach po Żydach - uczniowie z gimnazjum im. Jana Pawła II w Ulanowie przygotowali taki program dla miejscowych władz i dziennikarzy. Dziełem licealistów z XXI LO im. Hugona Kołłątaja w Warszawie była wystawa na temat warszawskiego getta, a uczniowie stołecznego liceum im. Kostki-Potockiego zrealizowali uliczną ankietę dotyczącą wiedzy o Żydach i judaizmie.
Najlepsze projekty zostały nagrodzone. Osiem szkół otrzymało wyróżnienie, a trzy - nagrody. Pierwsze miejsce przypadło gimnazjum im. Księdza Wacława Rabczyńskiego w Wasilkowie, którego uczniowie zrealizowali film "Wycieczka śladami wasilkowskich Żydów". Drugie miejsce w konkursie na najlepszy projekt "Szkoły dialogu" zdobyły ex aequo dwie szkoły - Zespół Szkół Fototechnicznych z Warszawy za wystawę na temat warszawskiego getta, która przez tydzień prezentowana była w warszawskim metrze oraz II LO im. Stanisława Staszica w Tarnowskich Górach, którego uczniowie oprowadzali zainteresowanych gości po zachowanych pamiątkach po żydowskich mieszkańcach swojej miejscowości.
Mirosław Sielatycki, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, podkreślił w środę, że projekt "Szkoła Dialogu" idealnie wpasowuje się w tendencje współczesnej edukacji, ponieważ angażuje uczniów do działania, nie zamykając się w formule wykładu. "Ważna jest także tematyka projektu - pielęgnowanie pamięci o polskich Żydach - która sprawia, że ma on wymiar nie tylko dydaktyczny, ale i moralny" - powiedział Sielatycki dodając, że rozpoczynająca się w tym roku czwarta edycja "Szkoły Dialogu" zbiega się z obchodzonym właśnie Rokiem Janusza Korczaka. (PAP)
aszw/ ls/