Cieszyńskie tramwaje zawitały symbolicznie do Strumienia. W domu kultury zobaczyć można poświęconą im wystawę. Upamiętnia miejsca w Cieszynie, w których ponad 100 lat temu zatrzymywał się tramwaj – podają organizatorzy ze stowarzyszenia „Człowiek na granicy”.
„W sierpniu ub.r. na elewacji budynku przy ulicy Menniczej 44 w Cieszynie pojawił się tramwaj, który w formie wideomappingu przestrzennego zaprezentował przejazd historycznego już pojazdu, jaki kursował pomiędzy dwoma brzegami Olzy w latach 1910-1921. Tego samego dnia na ulicach Cieszyna i Czeskiego Cieszyna została wyeksponowana dwujęzyczna wystawa upamiętniająca miejsca, w których zatrzymywał się znany już tylko z pamiątek Ringhoffer (nazwa tramwaju – PAP)” – powiedział Stefan Mańka ze stowarzyszenia „Człowieka na granicy”.
Ekspozycja obecnie została zaprezentowana w galerii Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Strumieniu.
„Co ciekawe Cieszyn i Strumień ma zbliżoną historię tramwajową, z tą różnicą, że po Cieszynie jeździł tramwaj elektryczny, a po Strumieniu parowy” – powiedziała jedna z liderek stowarzyszenia Petra Slovacek-Rypienova.
Na wystawie zobaczyć można zdjęcia, grafiki, dokumenty, a także niepublikowane wcześniej materiały wspomnieniowe. Prezentowane są tablicach, z których każda dotyczy jednego z jedenastu niegdysiejszych przystanków. Dwunasta przybliża byłą zajezdnię. „Wystawa obejmuje zatem łącznie 12 miejsc na trasie o długości 1793 m” – powiedziała Petra Slovacek-Rypienova.
Ekspozycję można zwiedzać do 13 listopada.
Pomysłodawcą stworzenia wystawy jest Stowarzyszenie „Człowiek na granicy” z Czeskiego Cieszyna, które zrealizowało ją w ramach czesko-polskiego projektu „Tramwaj Cieszyński wrócił/Tesinska tramvaj se vratila”, jako mikroprojekt Euroregionu Śląsk Cieszyński.
Trasa tramwajowa powstała w Cieszynie w 1911 r. Liczyła niespełna 1,8 tys. m. Łączyła historyczne centrum miasta z jego zachodnią częścią, położoną za rzeką Olzą (obecnie Czeski Cieszyn). Trasa wiodła od dzisiejszej ulicy Bielskiej przez Rynek i ulicę Głęboką, a następnie przez most na Olzie, główną ulicę współczesnego Czeskiego Cieszyna aż do dworca kolejowego. Linia istniała jeszcze po 1920 r., w którym miasto zostało podzielone między Polskę i Czechosłowację, choć kontrola graniczna uniemożliwiała utrzymanie płynności. Zlikwidowano ją w 1921 r.
Miasta Cieszyn i Czeski Cieszyn kilka lat temu zrealizowały wspólnie mikroprojekt zatytułowany „Analiza możliwości odnowienia tramwaju jako atrakcji turystycznej Cieszyna i Czeskiego Cieszyna”. Samorządy sprawdzały, czy można przywrócić linię tramwajową. Analizowano uwarunkowania prawne, ponieważ tramwaj kursowałby między dwoma państwami. Zbadano wielkość koniecznych prac inwestycyjno-rewitalizacyjnych na ulicach miast i ich szacowany koszt.
Okazało się, że przywrócenie tramwaju byłoby przede wszystkim zbyt kosztowne i trudne technicznie. "Polskie przepisy nie dopuszczają do ruchu tramwajów wąskotorowych, jakie kiedyś w mieście kursowały. Z kolei przy zastosowaniu współcześnie używanego rozstawu szyn wagony miałyby duże kłopoty na zakrętach dawnej trasy. Gdyby wytyczyć nową trasę, to też nie byłoby łatwo, bo Cieszyn jest miastem położonym na terenie górzystym" – powiedziała wówczas Renata Karpińska z cieszyńskiego magistratu. (PAP)
autor: Marek Szafrański
szf/ par/