W Parku Ujazdowskim, przy pomniku Ignacego Jana Paderewskiego w stolicy, trwa cykl „Paderewski na Ujazdowie”. Letnie bezpłatne koncerty plenerowe odbywają się w każdą sobotę od 29 lipca do końca sierpnia.
Inauguracjyjny koncert odbył się 29 lipca, o godzinie 12.00. Na fortepianie zagrał Maciej Domagała oraz Aleksandra Świgut. Jej siostra Agnieszka wykonała utwór na skrzypcach. Zaprezentowali twórczość Paderewskiego, Szymanowskiego oraz innych polskich kompozytorów. Wszystkie sierpniowe koncerty cyklu rozpoczynają się o godzinie szesnastej.
W sobotę, 5 sierpnia zagra Morpheus saxophone quartet, który przygotował utwory Paderewskiego w nietypowych, saksofonowych aranżacjach. Na saksofonie sopranowym Wojciech Psiuk, na altowym Jakub Wydrzyński, na tenorowym Szymon Nidzworski, na barytonowym Grzegorz Bil.
12 sierpnia wystąpi Mateusz Krzyżowski (zwycięzca XII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Paderewskiego w Bydgoszczy) oraz laureaci konkursu "Fortepian Paderewskiego" w Otwocku Wielkim, wśród nich Antonina Rychlec na fortepianie. 19 sierpnia zagra ukraiński duet fortepianowy na cztery ręce: Oleh Kopeliuk i Ihor Sediuk, który wykona "Album Tatrzańskie" Paderewskiego. Cykl zakończy koncert 26 sierpnia Michała Szymanowskiego (ćwierćfinalista 17. Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie) oraz Mikołaja Brzostowicza.
Repertuar koncertów opiera się na twórczości Paderewskiego oraz dedykacjach poświęconych mu przez innych polskich oraz zagranicznych twórców.Prezentowana muzyka przybliża postać wybitnego kompozytora, pianisty, który czerpał z muzyki romantyków, w szczególności z Chopinowskiej. Paderewski rozwinął późnoromantyczny styl. Jego muzyka ma nieregularne tempo, gwałtowne zmiany barw.
Oprócz stylu romantycznego i neoromantycznego zwracał się ku klasycznym formom, jak sonaty, wariacje czy symfonie. W kregu jego zainteresowań było także Podhale, w szczególności Tatry, dzięki czemu powstał cykl utworów "Album Tatrzańskie". W 1884 wydał tatrzański układ na cztery ręce. Paderewski dużo podróżował. Tournée po Ameryce, Europie, Anglii, Australii przyniosły mu światową sławę.
Przyczynił się do tego także "Manru" - pierwszy w polskiej twórczości operowej dramat muzyczny. Jest to historia nieszczęśliwej miłości oraz różnic społecznych i nietolerancji. W warstwie muzycznej idea dramatu łączy się z operowymi zasadami gatunku. Pojawiają się także motywy góralskie. Oprócz zaangażowania w rozwój muzyki działał także jako premier i minister spraw zagranicznych. Charakter edukacyjny będą podtrzymywać również Mistrzowie Ceremonii, wygłaszając krótkie prelekcje.
Idea koncertów opiera się na koncertach Chopinowskich. Inicjatywa organizowana jest przez Międzynarodowy Festiwal Paderewskiego (Fundacja AveArte).(PAP)
Autorka: Joanna Zalewska
azal/ dki/