Władze samorządowe Piły zrewitalizują Okrąglak, unikatową w skali Europy, zabytkową parowozownię z XIX w. Jeszcze w tym roku obiekt przekaże samorządowi spółka PKP S.A.
Po zakończeniu prac rewitalizacyjnych w 150-letniej parowozowni działać ma muzeum kolei, będzie to też miejsce koncertów, spektakli, wystaw, wydarzeń o charakterze kulturalnym i społecznym.
Rzecznik PKP: "przekazanie miastu parowozowni jest optymalnym sposobem zagospodarowania tej nieruchomości”
Przekazanie ma nastąpić w końcu 2024 r. Rzecznik spółki Polskie Koleje Państwowe Michał Stilger poinformował PAP, że z wielu powodów trudno byłoby nieczynną, zabytkową parowozownię np. skomercjalizować. Przyznał, że obiekt stanowi dla kolei zbędny majątek.
„Stworzenie i utrzymanie placówki muzealnej o skali takiej jak pilska parowozownia możliwe jest praktycznie jedynie przy udziale jednostek samorządu terytorialnego czy instytucji państwowych zajmujących się tego typu działalnością. W związku z tym, z punktu widzenia PKP S.A., przekazanie miastu parowozowni jest optymalnym sposobem zagospodarowania tej nieruchomości” – powiedział PAP rzecznik.
Rzecznik przyznał, że ostatnich latach sprawa przekazania pilskiej parowozowni lokalnemu samorządowi wielokrotnie była przedmiotem rozmów, a przyspieszenie nastąpiło w ubiegłym roku, kiedy miasto pisemnie wyraziło chęć przejęcia tego obiektu na cele muzealne. Przejęcie będzie obejmowało obszar budynku parowozowni oraz przyległy grunt wraz z zabudową budynkami gospodarczymi. Dodatkowo przygotowywany jest do przekazania grunt stanowiący ulicę Zakopiańską. „Przedmiotem zbycia nie będzie natomiast położona obok okrąglaka parowozownia wachlarzowa, która cały czas jest użytkowana” – zastrzegł rzecznik.
W 2017 r. PKP przeprowadziły wart 1 mln zł generalny remont dachu parowozowni. Michał Stilger poinformował, że spółka będzie mogła wesprzeć nowego właściciela Okrąglaka np. w zakresie niezbędnych uzgodnień. Nie ma jednak możliwości wydatkowania innych środków finansowych na rewitalizację tego obiektu.
Zabytkowa parowozownia w Pile została wybudowana w latach 1870–1874, w ramach inwestycji mających przynieść rozwój kolejnictwa na ziemiach pruskich. Rzecznik Urzędu Miasta Piły Piotr Gadzinowski przypomniał, że nietypowe zastosowane w Pile rozwiązania architektoniczne sprawiły, że pilska budowla stała się wzorcowym obiektem dla kilku takich budowli w Europie, m.in. dla parowozowni w Berlinie i Magdeburgu.
Użytkowana przez ponad 100 lat parowozownia została wyłączona z eksploatacji pod koniec XX wieku. W 2010 roku została wpisana do rejestru zabytków.
"Historia, znaczenie społeczne i gospodarcze dla miasta oraz architektura, właściwości techniczne i położenie Okrąglaka spowodowały, że władze samorządowe Piły od wielu lat zabiegały o skomunalizowanie parowozowni wraz z przyległymi do niej nieruchomościami” – przekazał Piotr Gadzinowski.
Przejęcie Okrąglaka, odrestaurowanie obiektu oraz sposoby jego wykorzystania zostały zapisane w Gminnym programie rewitalizacji dla miasta Piły. Część pozyskanych wkrótce działek posłużyć ma jako zaplecze dla Okrąglaka i niedalekiego dworca PKP. Powstaną tam m.in. miejsca parkingowe dla pasażerów oraz dla gości odwiedzających zaadoptowaną na nowe cele parowozownię i mała gastronomia.
W samym Okrąglaku natomiast planowane jest prowadzenie działalności muzealnej, związanej z historią kolei. Odbywać się tam będą koncerty, spektakle, wystawy, spotkania, wykłady i inne wydarzenia o charakterze kulturalnym i społecznym. "Pozostałe działki, po przekazaniu przez PKP, zostaną przeznaczone na cele komercyjne: gospodarcze, usługowe i rekreacyjne” – powiedział rzecznik.
Na razie nie wiadomo, jak długo potrwa rewitalizacja zabytku i przystosowanie pozyskanych nieruchomości do nowych funkcji. Rzecznik zapewnił, że ma się to stać najszybciej jak to możliwe.
Trudno jest też obecnie oszacować wartość zaplanowanych działań. W Gminnym programie rewitalizacji dla miasta Piły zapisano na ten cel 10 mln zł.
Program przewiduje finansowanie rewitalizacji Okrąglaka ze środków zewnętrznych tj. fundusze europejskie, krajowe i województwa wielkopolskiego oraz z budżetu Piły.
Piotr Gadzinowski przekazał, że miasto będzie realizować projekt wspólnie z partnerami tj.: PKP S.A., Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, miasto i powiat Wolsztyn oraz Parowozownia Wolsztyn. (PAP)
autor: Rafał Pogrzebny
rpo/ aszw/