Odrestaurowany zabytkowy parowóz Ty2 stanie się kolejnym elementem oferty turystycznej w Zabrzu. Niedawno odnowioną, stojącą w centrum miasta lokomotywę, będzie można oglądać – po uprzednim umówieniu - w weekendy.
W poniedziałek lokomotywie ustawionej przed siedzibą kolejowego przewoźnika towarowego należącego do grupy Deutsche Bahn nadano nazwę – „Schenkuś”. Prezydent miasta oraz prezes DB Schenker Rail Polska podpisali też umowę intencyjną o chęci współpracy przy dalszym wzbogacaniu przestrzeni miasta.
Zabrzański parowóz to maszyna o numerze fabrycznym 3967 i oznaczeniu 5680 wyprodukowana w 1943 r. w zakładach Schichau w Elblągu. Lokomotywy te - klasy 52 – zaprojektowano w hitlerowskich Niemczech jako lekkie, stosunkowo nieskomplikowane i niedrogie maszyny do obsługi szlaków kolejowych na zdobytych terenach Związku Radzieckiego. Wyprodukowano ich w różnych zakładach łącznie ponad 6 tys. sztuk.
Zabrzański parowóz to maszyna o numerze fabrycznym 3967 i oznaczeniu 5680 wyprodukowana w 1943 r. w zakładach Schichau w Elblągu. Lokomotywy te - klasy 52 – zaprojektowano w hitlerowskich Niemczech jako lekkie, stosunkowo nieskomplikowane i niedrogie maszyny do obsługi szlaków kolejowych na zdobytych terenach Związku Radzieckiego. Wyprodukowano ich w różnych zakładach łącznie ponad 6 tys. sztuk.
Ważną cechą tej konstrukcji był nacisk na oś nie przekraczający 15 ton, dzięki czemu typ 52 mógł prowadzić pociągi na torach słabej jakości. Po wojnie wiele z lokomotyw tego typu służyło w PKP. Maszyna nr 3967, która po wojnie trafiła w ramach reparacji do ZSRR, została tam zmodernizowana i zakonserwowana na wypadek kolejnej wojny.
Jak wynika z zamieszczonych na stronie pasjonatów kolejnictwa www.ty2.pl informacji późniejszego maszynisty tej lokomotywy Piotra Chmury, do Polski parowóz nr 5680 przyjechał na początku lat 60. – zakupiony dla Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego. Po zmianie oznaczenia na Ty2-5680 trafił do Kopalni Piasku Podsadzkowego Szczakowa, gdzie służył w latach 1964-1994.
Maszyna ostatecznie w 1998 r. stanęła na postumencie przed biurowcem spółki PCC Rail w Jaworznie. Po przejęciu PCC Rail w 2009 r. przez DB Schenker pierwotnie planowano zezłomowanie lokomotywy. Kampanię na rzecz ocalenia maszyny podjęli jednak wówczas pasjonaci, angażując m.in. wojewódzkiego konserwatora zabytków i wysyłając szereg listów do wielu instytucji.
Ostatecznie właściciel parowozu zdecydował o jego zachowaniu i odnowieniu. W Jaworznie częściowo usunięto usterki układu jezdnego maszyny będące skutkiem jej wcześniejszego niefachowego transportu, a w tym roku w maju przewieziono ją do Rybnika, gdzie poddano go zewnętrznej renowacji. Odnowiona lokomotywa w lipcu stanęła na postumencie przy siedzibie DB Schenker Rail Polska przy głównej ul. Wolności w centrum Zabrza. W nocy podświetlają ją reflektory.
W ostatnich tygodniach władze przewoźnika oraz miasta porozumiały się w sprawie możliwości udostępnienia efektownej maszyny turystom. Ma być to możliwe od listopada w weekendy – po wcześniejszym umówieniu w Zabytkowej Kopalni Węgla Kamiennego Guido przewodnika. Warunkiem ma być zebranie grupy liczącej od dziesięciu do dwudziestu osób.
Udostępnienie maszyny do zwiedzania ma być pierwszym elementem współpracy miasta i przewoźnika – przewidzianej podpisanym w poniedziałek listem intencyjnym. Tego dnia lokomotywa otrzymała też oficjalne imię – wyłonione w konkursie na łamach jednego z tytułów lokalnej prasy. Nazwę „Schenkuś” spośród ponad setki propozycji wybrali przedstawiciele przewoźnika.
Ty2-5680 ma być kolejną atrakcją Zabrza, które buduje swoją ofertę turystyczną w oparciu o dziedzictwo przemysłowe. Atrakcjami są m.in.: Zabytkowa Kopalnia Węgla Kamiennego Guido i Skansen Górniczy Królowa Luiza. W zbiorach Luizy znajduje się m.in. odnowiony parowóz wąskotorowy typu W6A wyprodukowany w 1931 r. w Chrzanowie dla kopalni Bielszowice.(PAP)
mtb/ ls/