Warszawski Transport Publiczny – wspólnie z Klubem Miłośników Komunikacji Miejskiej – zapraszają w niedzielę, 21 lipca, na przejażdżki zabytkowymi pojazdami Trasą W-Z i Trasą Łazienkowską - poinformował stołeczny ratusz.
Z okazji rocznicy ich otwarcia, w niedzielę 21 lipca uruchomione zostaną dwie specjalne linie: tramwajowa W-Z i autobusowa Ł.
W 75. rocznicę otwarcia trasy tramwajowej przez most Śląsko-Dąbrowski i tunel pod Starym Miastem na tory wyjadą zabytkowe tramwaje. Obsłużą one specjalną linię W-Z. Ta ruszy z pętli Ratuszowa-Zoo, a następnie przejedzie mostem Śląsko-Dąbrowskim, aleją „Solidarności” i Wolską do Cmentarza Wolskiego. Podczas przejażdżki będzie można podziwiać wagony, które pamiętają początki Trasy Wschód-Zachód, a na pokładzie obecni będą konduktorzy i konduktorki, którzy rozdadzą podróżnym pamiątkowe bilety.
50 lat po otwarciu Trasy Łazienkowskiej ponownie przejadą nią berliety, jelcze i ikarusy. Specjalna linia autobusowa Ł wyruszy z ronda Wiatraczna przez most Łazienkowski i aleję Armii Ludowej do Pomnika Lotnika.
Przejazd liniami W-Z i Ł jest bezpłatny. Obsługę konduktorską zapewnią członkowie Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie.
Budowa trasy W-Z (Wschód-Zachód) była jednym z pierwszych wielkich projektów infrastrukturalnych powojennej Warszawy. Decyzja o jej powstaniu zapadła wraz z postanowieniem o wzniesieniu nowej przeprawy przez Wisłę w miejscu zniszczonego mostu Kierbedzia dzisiaj mostu Śląsko-Dąbrowskiego. Najbardziej spektakularnym elementem trasy stał się tunel przebity pod Krakowskim Przedmieściem, Senatorską i Miodową. Tunel był wzorowany na tunelu Saint-Cloud w Paryżu. Obok powstał ciąg schodów ruchomych.
Trasę W-Z oficjalnie otwarto 22 lipca 1949 roku – inaugurację uświetniły świeżo dostarczone wagony typu N z chorzowskiego Konstala oraz LW z Wrocławia.
W 2016 roku trasa została ujęta w gminnej ewidencji zabytków.
Budowę Trasy Łazienkowskiej rozpoczęto już w latach 60. Z powodów ekonomicznych okrojono pierwotny projekt, a następnie prace całkowicie wstrzymano. Nowa władza na początku lat 70. uwzględniła w planie pięcioletnim wznowienie w 1971 roku prac nad ciągiem łączącym Przyczółek Grochowski z Ochotą w pełnym jej kształcie – ze wszystkimi wielopoziomowymi skrzyżowaniami.
Nowy most wraz z przekopem pomiędzy socjalistycznymi budynkami na południe od Marszałkowskiej Dzielnicy Mieszkaniowej był propagandowym symbolem wielkich inwestycji. O „jasnej, długiej, prostej Trasie Łazienkowskiej” śpiewano w „Misiu” Barei. Trasa stała się też plenerem serialu „Czterdziestolatek” – jednym z jej budowniczych był inżynier Stefan Karwowski, główny bohater produkcji. Trasę oddano w lipcu 1974 roku po trzech latach budowy.(PAP)
mas/ jann/