Tegoroczna odsłona gry miejskiej „Raz, dwa, trzy – warszawiakiem jesteś Ty” przebiegać będzie pod hasłem „Warszawiak potrafi” - mówi Agata Idzikowska z Muzeum Historii Polski, które jest współorganizatorem akcji. Jak zapowiada, uczestnicy gry poznają handlową odsłonę historii Warszawy.
PAP: Na czym polega projekt „Raz, dwa, trzy – warszawiakiem jesteś Ty”?
Agata Idzikowska: „Raz, dwa, trzy – warszawiakiem jesteś Ty” to międzymuzealna, edukacyjna gra miejska organizowana z inicjatywy Muzeum Powstania Warszawskiego we współpracy z innymi instytucjami, m.in. z Muzeum Historii Polski. Po raz pierwszy odbyła się latem 2011. W bieżącym roku obchodzimy więc mały jubileusz, piątą edycję. Grę rozpoczeliśmy 20 czerwca, potrwa ona do 6 września, trwa więc przez całe wakacje szkolne.
„Raz, dwa, trzy – warszawiakiem jesteś Ty” to gra miejska dla dzieci i młodzieży w wieku od 5 do 14 lat, która spędza wakacje w mieście. Celem gry jest zainteresowanie najmłodszych mieszkańców Warszawy historią miasta, zachęcenie do odwiedzania warszawskich placówek kulturalnych w czasie wakacji.
Na każdym etapie gry są zadania do wykonania, a ich lista jest dostępna do pobrania w internecie. Dla uczestników przygotowaliśmy nagrody. Co roku gra „Raz, dwa, trzy – warszawiakiem jesteś Ty” dotyczy innego tematu. I tak np. w 2012, podczas rozgrywanych także w Warszawie Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej tematem był sport i ważne wydarzenia w historii związane ze sportem. W ubiegłym roku motto brzmiało „Sen o Warszawie”. Część pytań było związanych z ważnymi rocznicami z historii miasta: 75. rocznicą wybuchu drugiej wojny światowej i 70. rocznicą wybuchu Powstania Warszawskiego.
PAP: Jaki jest motyw przewodni gry w rozpoczętej właśnie, piątej edycji gry?
Agata Idzikowska: W tym roku dzieci, ale także ich rodziców zapraszamy na przygodę śladami najbardziej pomysłowych, przedsiębiorczych i innowacyjnych mieszkańców Warszawy. Każda edycja gry ma swoje motto. Aktualnie brzmi ono „Warszawiak potrafi”.
Uczestnicy gry poznają handlową odsłonę dziejów Warszawy, historyczne hale targowe, domy towarowe, np. nieistniejący już Dom Braci Jabłkowskich, dom mody Bogusława Herse, Galerię Luksemburga przy ulicy Senatorskiej. Jednym z zadań będzie zaprojektowanie własnego sklepu, jednak więcej szczegółów nie mogę zdradzić.
PAP: W jaki sposób Muzeum Historii Polski angażuje się w projekt „Raz, dwa, trzy – warszawiakiem jesteś Ty”?
Agata Idzikowska: Muzeum Historii Polski jest pomysłodawcą gry. Ogólną tematykę na daną edycję określa Muzeum Powstania Warszawskiego, ale poszczególne instytucje proponują scenariusze gry i realizują je. W związku z tematem „Warszawiak potrafi” w tym roku zaproponowaliśmy temat „Przedsiębiorczość, sukces”. Dla potrzeb uczestników udostępniamy ogródek przy naszej tymczasowej siedzibie przy ul. Senatorskiej 35 i tam organizujemy grę przestrzenną związaną z wyznaczonym tematem. Wstęp do ogródka Muzeum i uczestnictwo jest bezpłatne.
PAP: Wspomniała Pani o innych instytucjach. Z kim współpracuje Muzeum Historii Polski?
Agata Idzikowska: Na początku, w 2011 roku instytucji uczestniczących w projekcie, współorganizatorów „Raz, dwa, trzy – Warszawiakiem jesteś Ty” było kilku. Stopniowo przyłączały się kolejne instytucje i firmy. W tegorocznej edycji gry uczestniczą już 22 instytucje.
Głównym organizatorem i pomysłodawcą jest Dział Edukcji Muzeum Powstania Warszawskiego, który określa motyw przewodni i odpowiada za stronę internetową gry. Ponadto w organizowaniu gry uczestniczą Muzeum Narodowe, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Zamek Królewski, Muzeum Niepodległości w Warszawie, Muzeum Historii Żydów Polskich, Dom Spotkań z Historią. Współpracuje z nami także Bank Handlowy, Miejski Ogród Zoologiczny, są także dwie placówki spoza Warszawy: Muzeum Mazowsza Zachodniego w Żyrardowie i Muzeum Historyczne w Legionowie.
PAP: Czy gra „Raz, dwa, trzy – Warszawiakiem jesteś Ty” cieszy się zainteresowaniem?
Agata Idzikowska: Z roku na rok wzrasta jej popularność. Uczestniczą w niej dzieci i młodzież, ale także całe rodziny, rodzice, i starsze pokolenie, nawet dziadkowie pomagają wnukom w rozwiązywaniu zadań.
W ubiegłorocznej edycji nasz ogródek odwiedziło ponad pięćset dzieci, wraz z rodzicami grupa może liczyć nawet tysiąc osób, ale łączna ilość uczestników odwiedzających także inne placówki jest wyższa. Są już stali uczestnicy, przybywa i nowych. Liczymy, że każda kolejna edycja gry będzie cieszyć się rosnącym zainteresowaniem wśród dzieci i młodzieży.
Rozmawiał Maciej Replewicz
rep/ ls/