Dzisiejszy świat jest determinowany poprzez zmiany, dlatego szkoła tez musi się zmieniać tak, by przygotować młodych ludzi życia w tym świecie - powiedziała minister edukacji Krystyna Szumilas otwierając w sobotę w Warszawie II Kongres Polskiej Edukacji.
„We współczesnym świecie człowiek, w tym młody człowiek jest atakowany przez coraz większą ilość informacji, wpływa to na jego funkcjonowanie, sposób myślenia, zdobywania wiedzy i umiejętności” - zauważyła minister. „Musimy zmieniać szkołę, bo nie możemy oczekiwać, że uczniowie przekraczając próg szkoły, będą funkcjonować inaczej niż poza szkołą. (…) Nie możemy oczekiwać, że dostosują się do sposobu w jaki przyswajały wiedzę wcześniejsze pokolenia” - powiedziała.
Przekonywała, że szkoła musi dać młodym ludziom wiedzę teoretyczną i umiejętności, ale także uczyć ich porządkowania informacji. Jak mówiła, łatwy dostęp do informacji może powodować chaos w głowach uczniów, dlatego nauczyciele muszą uczyć ich odpowiedzialności, selekcjonowania informacji, oddzielania informacji fałszywych i nieużytecznych.
"Chciałabym, byśmy też zawsze pamiętali, że najważniejsze zadanie, jakie przed nami stoi, to uświadamianie i przygotowywanie młodzieży do pewnej elastyczności, przyzwyczajanie ich do tego, że świat się zmienia, że trzeba reagować na te zmiany i być do tych zmian przygotowanym” - powiedziała minister edukacji.
Dwudniowy Kongres Edukacji Polskiej odbywa się pod hasłem: "Współpraca, odpowiedzialność, autonomia”. Uczestniczy w nim ponad półtora tysiąca nauczycieli z całego kraju, naukowców, pedagogów, a także przedstawicieli rozmaitych instytucji, zawodów i stowarzyszeń związanych z oświatą oraz szkolnictwem wyższym.
"Jeżeli chcemy przygotować młodzież do takiego myślenia o świecie, również sami musimy mieć takie przekonanie, musimy mieć w sobie wewnętrzną potrzebę ciągłego doskonalenia nas jako nauczycieli i przewodników tych, którzy tego od nas oczekują pomocy, którzy nam ufają, i którzy wierzą, że pomożemy im odnieść sukces w przyszłym dorosłym życiu” - mówiła Szumilas.
O tym jak ważna w życiu jest elastyczność i gotowość na zmiany mówił też minister pracy i polityki społecznej Władysław Kosiniak-Kamysz. „Dziś już nie ma szkoły, uniwersytetu, uczelni, która daje wiedzę i umiejętności na całe życie. Ona daje dobre przygotowanie i powinna dawać jak najlepsze przygotowanie do kształcenia ustawicznego, które ma swój początek, ale nie ma końca” - zaznaczył.
Minister mówił, że kształcenie ustawiczne jest bardzo istotne dla rynku pracy, dla dostosowywania się do potrzeb zmieniającej się rzeczywistości, nowych technologii, nowych wyzwań. „Nie ma już w większości przypadków sytuacji, gdy rozpoczynamy pracę w jednej firmie, w jednym miejscu i pracujemy tam przez całe życie. Dlatego podnoszenie kwalifikacji, zdobywanie nowych umiejętności, nowych doświadczeń jest naturalnym zjawiskiem na obecnym rynku pracy” - powiedział.
Kosiniak-Kamysz przypomniał, że obecnie tylko 4 proc. dorosłych Polaków dokształca się i zdobywa nowe kompetencje, podczas gdy średnio w Europie robi to 9 proc. osób dorosłych. "Marzyłoby się, by w Polsce też tak było” - dodał.
Z kolei wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego Daria Lipińska-Nałęcz podkreśliła, że pracujący z dziećmi i młodzieżą powinni pamiętać o tym, że nie są oni bierni w edukacji, ale bardzo aktywni i trzeba to uwzględniać, tak by później nie żałować zaniechań w tej dziedzinie.
Dwudniowy Kongres Edukacji Polskiej odbywa się pod hasłem: "Współpraca, odpowiedzialność, autonomia”. Uczestniczy w nim ponad półtora tysiąca nauczycieli z całego kraju, naukowców, pedagogów, a także przedstawicieli rozmaitych instytucji, zawodów i stowarzyszeń związanych z oświatą oraz szkolnictwem wyższym. Do udziału zaproszono też pracodawców i samorządowców. Uczestnicy Kongresu będą zajmować się takim tematami jak wczesna edukacja oraz relacje między edukacją a rynkiem pracy. Organizatorem Kongresu jest Instytut Badań Edukacyjnych.
Podczas kongresu zaplanowano 12 paneli dyskusyjnych. Dotyczyć będą m.in. tego jak wczesna edukacja wpływa na kształtowanie kompetencji kluczowych dla powodzenia w życiu dorosłym oraz związków między edukacją i rynkiem pracy. Panele poświęcone będą także kształceniu nauczycieli, ich pozycji społecznej i prestiżu zawodowego, nauczaniu matematyki, nauk przyrodniczych i historii. I Kongres Edukacji Polskiej odbył się w 2011 r. Jego hasło przewodnie brzmiało: "Jakość edukacji powstaje w szkole".
Kongresy edukacji mają służyć przygotowaniu strategii dla polskiego systemu edukacyjnego na najbliższe 20 lat. Są organizowane w ramach projektu systemowego „Entuzjaści Edukacji”, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Na projekt przeznaczono ponad 350 mln zł, w jego ramach do czerwca 2015 r. będą prowadzone cykliczne badania systemu edukacji. (PAP)
dsr/ jbr/