Obrazy religijne, wyobrażenia legend i obrzędów ludowych są głównymi tematami grafik Marianny Wiśnios, które od wtorku można oglądać w Kielcach na wystawie „Malowałam z pieśni”. Twórczość samorodnej malarki, nazywanej świętokrzyskim Nikiforem, należy do najciekawszych w Polsce z pogranicza sztuki ludowej i naiwnej. Jak poinformował PAP dyrektor Muzeum Narodowego w Kielcach, dr Robert Kotowski, malarstwo to jest wyjątkowe nie tylko ze względu na konwencję i niezwykłą wrażliwość plastyczną malarki.
„Artystka szkicowała obrazy, potem poprawiała linie ołówkiem, długopisem, a także flamastrem. Później wypełniała przestrzenie kolorem, który jest w jej pracach bardzo ważny. Kolorować usiłowała nawet swoje czarno-białe zdjęcia” - powiedział Kotowski.
Mariannie Wiśnios największy rozgłos przyniosły obrazy o treści religijnej, zwłaszcza pasyjnej. Rzadsze są obrazy o tematyce świeckiej inspirowane lokalnymi podaniami, treścią pieśni żołnierskich oraz wiejskich przyśpiewek. Malując posługiwała się własną, daleką od rzeczywistości, formą uproszczeń. Używała dużych arkuszy papieru pakowego, pergaminu i kredek, farbek do tkanin, akwareli, plakatówek, flamastrów. Próbowała swoich sił w technice olejnej, na płótnie.
Wystawę „Malowałam z pieśni. Malarstwo Marianny Wiśnios w zbiorach Muzeum Narodowego w Kielcach” można oglądać od wtorku do końca grudnia 2012 r. w salach ekspozycyjnych przy ul. Orlej. Kieleckie muzeum ma w swoich zbiorach blisko dwieście prac autorki, która urodziła się w 1906 r. we wsi Rataje koło Wąchocka, gdzie mieszkała gospodarując na niewielkim kawałku ziemi. Malowanie było jej wielką pasją ujawnioną już w dzieciństwie, ale długo ukrywaną w dorosłym życiu.
Po raz pierwszy zaprezentowano jej prace w 1972 r. na Zamku w Szydłowcu, na wystawie wieńczącej konkurs sztuki ludowej Ziemi Kieleckiej. Otrzymała cztery znaczące nagrody artystyczne: im. Brata Alberta (1983), im. Jana Pocka (1983), miesięcznika „Przemiany” (1989), im. Oskara Kolberga (1991). Zmarła w 1995 roku.
Obrazy Marianny Wiśnios były prezentowane w Niemczech, Brukseli, Stanach Zjednoczonych i w Meksyku. Jej prace znajdują się w siedzibie Światowej Organizacji Ochrony Własności Intelektualnej w Genewie, w Muzeum Polskim w Raperswillu i w wielu prywatnych kolekcjach na całym świecie. (PAP)
and/ ls/