Polski Teatr Tańca w Poznaniu przygotowuje monografię z okazji jubileuszu 45-lecia istnienia. Do tworzenia publikacji PTT zaprasza publiczność i wszystkich, którzy chcieliby się podzielić swoimi spostrzeżeniami na temat fenomenu teatru tańca i tańca w teatrze.
Polski Teatr Tańca (PTT) z okazji jubileuszu swojego istnienia przygotowuje „taneczną książkę”, czyli monografię, w której znaleźć się mają także refleksje widzów spektakli na temat teatru tańca. Jak tłumaczyła PAP Anna Koczorowska z PTT, „zależy nam na wypowiedziach szczerych, spontanicznych, filozoficznych, humorystycznych i emocjonalnych. Na osobistych impresjach i skrajnie subiektywnych definicjach. Pragniemy pokazać, jak rozmaicie można postrzegać zjawisko teatru tańca. Jak wypowiedzi osób wywodzących się z różnych kręgów społecznych współgrają ze sobą, dopełniają się, albo zderzają, tworząc barwną mozaikę różnorodnych interpretacji”.
Jak dodała, twórców PTT ciekawi przede wszystkim osobista refleksja osób, które bywają na każdym spektaklu, czyli widzów, artystów, krytyków, ale także tych, którzy jedynie okazjonalnie stykają się z teatrem tańca.
„Jesteśmy przekonani, że wypowiedzi tych osób mogą nas zaskoczyć, zadziwić, otworzyć nową perspektywę myślenia i odczuwania tańca. Nasza monografia będzie eksperymentem, +tańczącą książką+, rzeźbą kinetyczną z papieru, pełną nawiązujących do sztuki tańca, ruchomych elementów. Znajdą się w niej teksty ekspertów reprezentujących różne dziedziny nauki, na pierwszy rzut oka niekojarzące się z tańcem, jak politologia czy fizyka” – dodała Koczorowska.
Przesłane treści zostaną opublikowane w jubileuszowej monografii. Swoje spostrzeżenia i teksty można przesłać mailem: album@ptt-poznan.pl lub pocztą na adres: Polski Teatr Tańca, ul. Kozia 4, 61 – 835, Poznań - z dopiskiem „Teatr tańca”.
12 września, w 45. rocznicę założenia Polskiego Teatru Tańca odbędzie się ponadto premiera spektaklu pt. „Wszyscy jesteśmy bogami”. Spektakl reżyserować będzie Tomasz Rodowicz - aktor, muzyk i reżyser, założyciel Stowarzyszenia Teatralnego CHOREA, przez wiele lat związany z teatrem Gardzienice. Muzykę skomponuje z kolei Tomasz Krzyżanowski - od 14 lat kierownik muzyczny łódzkiego Teatru CHOREA, a także Chóru Teatru CHOREA.
„Spektakl wpisywać się będzie w program Roku Bogów 2018 w Polskim Teatrze Tańca, w którym podejmujemy tematy boskości zjawisk, figur, symboliki i postaci. Przygotowujemy także mobilną wystawę jubileuszową, składającą się z 45 zdjęć, oddających 45 lat funkcjonowania Polskiego Teatru Tańca. Ekspozycja ma przybliżyć sztukę tańca przy wykorzystaniu środków wyrazu właściwych fotografii. Będąc teatrem objazdowym, będziemy prezentować ekspozycję w małych, dużych i średnich ośrodkach kultury w kraju i za granicą” – powiedziała Koczorowska.
Polski Teatr Tańca – Balet Poznański powstał w 1973 roku z inicjatywy władz miejskich i środowiska artystycznego Poznania. Funkcję dyrektora PTT powierzono wybitnemu tancerzowi i choreografowi Conradowi Drzewieckiemu. Przez blisko 15 lat dzięki zaangażowaniu Drzewieckiego i tworzeniu prekursorskich przedsięwzięć artystycznych, PTT zespół poznański usytuowany został w gronie najlepszych kompanii europejskich, czego dowodem były m.in. liczne zaproszenia na międzynarodowe festiwale baletowe.
W latach 1988-2016 dyrektorem naczelnym i artystycznym Polskiego Teatru Tańca była prof. Ewa Wycichowska, wieloletnia primabalerina Teatru Wielkiego w Łodzi, choreograf i pedagog, profesor sztuk muzycznych, jedna z największych indywidualności artystycznych w historii polskiej sztuki tańca.
W latach 1999-2016 w Polskim Teatrze Tańca działało Atelier – scena poszukiwań i debiutów. Tworzyła je grupa tancerzy Polskiego Teatru Tańca, poszukująca nowych dróg aktywności artystycznej. Atelier wyłoniło nowe pokolenie twórców, którzy w znaczący sposób zaznaczają swoja obecność na współczesnej mapie sztuki tańca, m.in. Iwonę Pasińską, Paulinę Wycichowską, Andrzeja Adamczaka i Daniela Stryjeckiego.
Od września 2016 funkcję dyrektora PTT pełni tancerka, choreograf, pedagog, doktor teatrologii, wieloletnia pierwsza solistka PTT dr Iwona Pasińska. (PAP)
autor: Anna Jowsa
ajw/ itm/