W naszym spektaklu Neron to przede wszystkim artysta, który zarządza przez sztukę i przez jej strategie - powiedział w środę PAP Wiktor Rubin, reżyser przedstawienia "Neron" wg Jolanty Janiczek w Teatrze Powszechnym w Warszawie, Premiera spektaklu - 23 marca.
"Chcieliśmy zaprosić widzów na ucztę, którą organizuje Neron i podczas której widowiskowo wytwarza siebie, a zarazem wygrywa widowiskowość tematów, które porusza; widowiskowość aktorów, którzy przybyli na ucztę" - powiedział w rozmowie z PAP Wiktor Rubin, reżyser nowego przedstawienia pt. "Neron" w Teatrze Powszechnym.
"Poruszamy szereg tematów, które są dla nas interesujące, począwszy od tematu ciała i jego polityczności, poprzez chrześcijaństwo, po różne strategie władzy, czy miejsce artysty i sztuki w świecie" - dodał.
"Zajęliśmy się Rzymem - i warto przypomnieć, że był to okres przed moralnością chrześcijańską. Obowiązywały inne zasady, inne podejście do cielesności (...), gdy ta hierarchia i władza manifestowała się w sposób bardziej jawny i bezceremonialny. Gdzie ta hierarchiczność i władza nie były niczym wstydliwym - wręcz przeciwnie" - wyjaśnił reżyser.
Jego zdaniem, "dziś ta przyjemność władzy i hierarchii jest ukrywana i maskowana, co nie znaczy, że nie występuje".
Rubin przypomniał, że Neron "wybudował sobie trzydziestometrowy pomnik", i że "na miesiąc wyjechał na tournee do Grecji, gdzie recytował +Iliadę+ Grekom".
"Był to władca, który posługiwał się kaprysem. Czasem bardziej przypominał artystę niż twardego polityka" - ocenił.
"W naszym spektaklu Neron to przede wszystkim artysta, który zarządza przez sztukę i przez jej strategie, które stają się też strategiami politycznymi" - mówił reżyser, dodając, że "rozpad pewnego porządku, który obserwujemy w Europie, tworzy sytuację, która może momentami przypominać Rzym" - powiedział reżyser.
"Twórcy spektaklu zainspirowani współczesnymi technikami sprawowania władzy, podejmują próbę rekonstrukcji jednej z legendarnych uczt Nerona. Poprzez przywołanie najważniejszych dla niego wydarzeń i osób, Neron spróbuje znieść granicę między sztuką i byciem, aktorem i widzem, widowiskiem i spotkaniem" - napisano w zapowiedzi spektaklu.
Autorką tekstu i dramaturżką przedstawienia jest Jolanta Janiczak. Scenografię zaprojektował Michał Korchowiec, a kostiumy - Hanna Maciąg. Muzykę skomponował Krzysztof Kaliski.
W spektaklu występują: Grzegorz Artman, Jacek Beler, Klara Bielawka, Michał Czachor (jako Neron), Grzegorz Falkowski, Anna Ilczuk, Magdalena Koleśnik, Mateusz Łasowski, Wojciech Rodak, Julian Świeżewski i Julia Wyszyńska.
Wiktor Rubin (ur. w 1978 r. w Siedlcach) jest absolwentem socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Wydziału Reżyserii Dramatu krakowskiej PWST; studiował również filozofię. Zadebiutował w 2006 r. polską prapremierą "Mojo Mickybo" McCafferty'ego przygotowaną w Teatrze Krypta w Szczecinie. Reżyserował m.in. w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, w Teatrze Polskim we Wrocławiu(np. "Lalkę" na motywach powieści B. Prusa, wyróżnioną na Opolskich Konfrontacjach Teatralnych "Klasyka Polska" w 2009 r.).
W ostatnich latach wystawiał dramaty Jolanty Janiczak, m.in. w Teatrze im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu, w Teatrze im. S. Żeromskiego w Kielcach, w Teatrze im. W. Horzycy w Toruniu, w Teatrze Nowym w Łodzi.
Jego spektakle były wielokrotnie pokazywane na najważniejszych festiwalach w Polsce, m.in. na Festiwalu "Boska Komedia" w Krakowie, na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych, na Festiwalu "Interpretacje" w Katowicach, na "Kontrapunkcie" w Szczecinie, na Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy czy Festiwalu "Klasyka Polska" w Opolu.
W 2014 r. wspólnie z Jolantą Janiczek otrzymał Paszport "Polityki" w kategorii "Teatr".
Spektakl wyłącznie dla widzów dorosłych.
Premiera na Dużej Scenie Teatru Powszechnego w Warszawie - 23 marca o godz. 19. Kolejne spektakle - 24 i 25 marca. (PAP)
autor: Grzegorz Janikowski
edytor: Robert Swaczyński
gj/ rosa/