MPK w Krakowie wyremontowało dwa zabytkowe autobusy Scania na zlecenie szwedzkiego stowarzyszenia zajmującego się ochroną historycznych pojazdów. Krakowscy mechanicy mają doświadczenie z autobusami tej marki, bo znajdowały się one we flocie przewoźnika od lat 90.
Gruntowny remont przeszły autobusy Scania CN112 i CN113, wyprodukowane odpowiednio w 1987 i 1999 roku. We wtorek w zajezdni MPK Wola Duchacka zaprezentowano efekt wykonanych prac. W najbliższym czasie obydwa autobusy wrócą do Sztokholmu, gdzie będą wykorzystywane podczas różnych okazjonalnych wydarzeń związanych z historią komunikacji miejskiej.
Jak wyjaśnił wiceprezes krakowskiego MPK Mariusz Szałkowski, zabytkowe pojazdy trafiły do Krakowa w zeszłym roku, aby w zakładach przewoźnika przejść gruntowny remont. Został on wykonany dla stowarzyszenia Svenska Omnibusfőreningen, skupiającego ok. 200 członków rozsianych po całej Szwecji, którzy opiekują się historycznymi autobusami.
Remontowane Scanie zostały wyprodukowane w 1987 i 1999 roku. Młodszy autobus jest ostatnim egzemplarzem tego modelu wyprodukowanym przez szwedzką firmę. Przez lata woziły pasażerów w Sztokholmie, a po wycofaniu ze służby stowarzyszenie korzystało z nich podczas okazjonalnych wydarzeń. „Dla szwedzkich miłośników autobusów stanowią one nie lada gratkę” - ocenił przedstawiciel MPK.
Wysłużone autobusy coraz częściej sprawiały jednak problem nawet w okazjonalnej eksploatacji, dlatego postanowiono je wyremontować. Wybór padł na krakowskie MPK, które znając budowę i konstrukcję obu pojazdów, pomogło je naprawić.
W obu przeprowadzono reparację układów hamulcowych, połączoną z wymianą wielu elementów gumowych i metalowych. Wykonano naprawę zawieszeń, układów chłodzenia, wymieniono skorodowane i uszkodzone elementy nadwozia i szyby. Pojazdy zostały także na nowo pomalowane.
Tommy Enefalk, prezes stowarzyszenia Svenska Omnibusföreningen podczas prezentacji efektów prac podkreślał zaangażowanie, dokładności i profesjonalizm krakowskich mechaników, którzy zajęli się historycznymi autobusami. „Efekt prac jest absolutnie wyjątkowy i już nie możemy się doczekać momentu, kiedy te autobusy będą u nas” - zaznaczył.
Podczas wydarzenia została także zaprezentowana zabytkowa Scania CR111M z 1978 roku, którą MPK pozyskało od szwedzkiego stowarzyszenia.
„Wykonana przez MPK praca przy remoncie dwóch autobusów pozwoliła nam na pozyskanie niezwykle rzadkiego i poszukiwanego przez nas na szwedzkim rynku autobusu Scania CR111M. Miłośnicy ze Szwecji zdecydowali się go nam przekazać, ponieważ mieli dwa modele tego pojazdu” - wyjaśnił Szałkowski.
Według niego przewoźnik zdobył w ten sposób model autobusu, który przez kilka lat był eksploatowany na ulicach Krakowa i którego brakowało w jego kolekcji.
„Autobus pomimo swoich lat jest w dobrym stanie. Chociaż jest sprawny, wymaga prac, które muszą być przeprowadzone, aby bezpiecznie przewozić nim pasażerów. Mamy nadzieję, że uda się je szybko i sprawnie przeprowadzić” – mówił przedstawiciel MPK.
Jak podkreślił, autobusy szwedzkiego producenta Scania są dobrze znane krakowskim pasażerom, bowiem były to jedne z pierwszych zachodnich pojazdów we flocie przewoźnika. W 1991 roku zakupił on ponad 50 sztuk używanych autobusów Scania CR111 i CR112 (a także Volvo) z różnych miast Szwecji. Ostatni z zakupionych wtedy autobusów skreślono z inwentarza w 1996 roku.
„Bardzo dobre doświadczenia w eksploatacji używanych pojazdów Scania spowodował, że MPK zdecydowało się na zakup nowych autobusów tej marki. Dzięki temu Scania zainteresowała się szerzej europejskim rynkiem autobusów miejskich, co spowodowało uruchomienie montażu tych pojazdów w Polsce, a w późniejszym okresie przeniesienie tutaj całej produkcji takich pojazdów” - zaznaczyli przedstawiciele krakowskiego przewoźnika.
Krakowskie MPK posiada kolekcję historycznych pojazdów komunikacji miejskiej, autobusów i tramwajów, uważaną za największą i najciekawszą w Polsce. W sezonie turystycznym kursują one po mieście w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
„Staranność i dbałość o szczegóły podczas renowacji sprawiają, że praca poświęcona na odtworzenie jest doceniana przez wielu odbiorców. Efektem są zamówienia z innych miast na wykonanie podobnych prac nie tylko dla polskich odbiorców z Gdańska, Poznania czy Wrocławia, ale także zagranicznych - z niemieckich, francuskich oraz szwedzkich miast” - wyjaśnił przedstawiciel MPK.(PAP)
autor: Rafał Grzyb
rgr/ dki/