W Ciechanowie, na odnowionym skwerze niedaleko centrum miasta, stanęła zabytkowa lokomotywa i tender. Parowóz wraz z wagonem do załadunku węgla przypominają o funkcjonującej tam od lat 20. do 80. XX wieku wąskotorowej kolejce.
Lokomotywa pochodzi z serii Ptx48, gdzie P oznacza parowóz i tender, x – cztery osie napędne, 48 – rok 1948 r. - datę zatwierdzenia parowozu do produkcji.
Parowóz waży ponad 20 ton. Ma długość prawie siedmiu metrów, wysokość ponad trzy metry, a szerokość ponad dwa metry. Łącznie z wagonem długość zestawu to prawie 13 metrów. Lokomotywa tego typu mogła osiągać prędkość 35 km/h.
Według ciechanowskiego Urzędu Miasta, zanim lokomotywa trafiła na skwer przy skrzyżowaniu ulic Fabrycznej i Sienkiewicza, od 1955 r. pracowała w Zbiersku, Sompolnie, Krośniewicach, Trzebnicy Gaju, Włocławku, Środzie Wielkopolskiej, Gnieźnie, Lisewie i Mławie. W ostatnim czasie była eksponatem muzealnym.
W nowej lokalizacji parowóz i tender stanęły na ułożonych na skwerze szynach, które wydobyto spod nawierzchni ul. Sienkiewicza jeszcze w trakcie jej remontu w 2017 r.
Lokomotywa i wagon na węgiel, wpisane do rejestru zabytków, zostały w ostatnim czasie odrestaurowane pod nadzorem konserwatora - usunięto korozję, zespawano niektóre elementy i odwzorowano, przy zastosowaniu specjalnych farb, historyczną, czarno-czerwoną kolorystykę całego zestawu. W renowację zaangażowały się przedsiębiorstwa Metaltech i Ciechbud.
„Cel inwestycji to ożywienie przestrzeni oraz przypomnienie o funkcjonującej w przeszłości w Ciechanowie kolejce wąskotorowej” – podkreślił ciechanowski Urząd Miasta, przypominając, że odnowienie skweru to zwycięski projekt tamtejszego Budżetu Obywatelskiego.
Kolejka wąskotorowa relacji Ciechanów–Grudusk o długości ponad 25 km została oddana do użytku w listopadzie 1923 r. Służyła zarówno do transportu towarowego, jak i przewozów pasażerskich. Linia została zamknięta w latach 80. XX wieku. (PAP)
mb/ agz/