
„1025. Muzyka Katedr” to przedsięwzięcie zorganizowane z okazji 1000-lecia koronacji i śmierci Bolesława Chrobrego, którego osią jest utwór „1025” skomponowany specjalnie na tę okazję przez Aleksandra Dębicza. Prawykonanie odbędzie się w archikatedrze poznańskiej 29 czerwca 2025 r.
„Projekt będzie nie tylko przypomnieniem o naszych korzeniach, ale inspiracją dla budowania przyszłości na wartościach, które przetrwały tysiąc lat i mam nadzieję, że będą z nami bardzo długo” – powiedziała wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Marta Cienkowska podczas wtorkowej konferencji prasowej w Muzeum Historii Polski.
Centralnym punktem „Muzyki Katedr” jest prawykonanie utworu „1025” skomponowanego specjalnie na tę okazję przez Aleksandra Dębicza, kompozytora muzyki klasycznej i filmowej. Prawykonanie utworu odbędzie się w archikatedrze poznańskiej 29 czerwca 2025 r. o godz. 16.00. Utwór wykona Orkiestra Świętego Marcina, działająca przy Teatrze Muzycznym w Poznaniu, wraz z solistami i dodatkowymi muzykami.
„Chciałem, żeby ten utwór był przyczynkiem do refleksji nad polską historią” – powiedział Aleksander Dębicz. „Nad tym, że jesteśmy i zawsze byliśmy krajem bardzo różnorodnym i w tej różnorodności możemy być w jedności. Bardzo inspirowała mnie świadomość, że utwór będzie wykonywany w katedrach. Samą katedrę potraktowałem jako dodatkowy instrument. Myślę, że zestawienie sopranu, akordeonu, gitary klasycznej i skrzypiec wraz z orkiestrą jest dość nietypowe. Muzyka jest sztuką abstrakcyjną i w utworze nie chciałem podawać komunikatów wprost. To nie jest utwór awangardowy, chciałem dostarczyć trochę piękna i skłonić do refleksji” - dodał.
W sierpniu zostaną zorganizowane koncerty w historycznych wnętrzach pierwszych polskich biskupstw: Kołobrzegu (21 sierpnia, godz. 20.30), Gnieźnie (22 sierpnia, godz. 19.00), Poznaniu (23 sierpnia, godz. 19.00), Wrocławiu (24 sierpnia, godz. 19.30), Krakowie (25 sierpnia, godz. 20.30) i Warszawie (26 sierpnia, godz. 20.00).
We Wrocławiu utwór zostanie wykonany w archikatedrze św. Jana Chrzciciela, a w Warszawie - w bazylice archikatedralnej św. Jana Chrzciciela.
Wybór miejsc nie jest przypadkowy. „Katedry tworzyły kluczową infrastrukturę wyobraźni średniowiecznej. Były w sensie ścisłym tymi miejscami wspólnymi, dzięki którym następowała synchronizacja wielu różnych ludzkich losów” – powiedział prof. Marcin Napiórkowski, dyrektor Muzeum Historii Polski. I dodał: „W tych miejscach wspólnych ludzie zbierali się niekoniecznie po to by mówić jednym głosem. To, że możemy śpiewać różne melodie, a jednocześnie współbrzmieć i tworzyć dodatkową wartość, jaką jest harmonia, to niesamowicie ważna lekcja, która może nam przyświecać w sposób dosłowny i metaforyczny”.
Organizatorami projektu „1025. Muzyka Katedr” są stowarzyszenie Bona Fide oraz Poznańskie Centrum Dziedzictwa. Koncert w Warszawie organizuje Centrum Myśli Jana Pawła II. Współorganizatorzy projektu to: Teatr Muzyczny w Poznaniu, Regionalne Centrum Kultury w Kołobrzegu, Miejski Ośrodek Kultury w Gnieźnie i Zamek Królewski na Wawelu. Koncerty w Gnieźnie i Poznaniu są dofinansowane ze środków Województwa Wielkopolskiego. Głównym sponsorem projektu jest PZU S.A. Partnerami wydarzenia są: Samorząd Województwa Wielkopolskiego, Miasto Poznań, Muzeum Historii Polski, Archidiecezja Poznańska, Muzeum Archeologiczne w Poznaniu, ICHOT Brama Poznania, Mercedes Duda Cars, Fundacja Zawsze dla Was oraz Grupa Hotele Polskie. Patronat medialny nad projektem objęła TVP3.
Projekt dofinansowano ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach programu „Patriotyzm Jutra. Wielkie Rocznice”. (PAP)
autor: Igor Rakowski-Kłos
aszw/