Filmy, animacje, a także mini gry i quizy, które przybliżają tematykę związaną z wywózkami Polaków na Wschód i wystawą stałą Muzeum Pamięci Sybiru w Białymstoku, znajdują się w specjalnej aplikacji przygotowanej przez placówkę. Każdy może ją pobrać na swoje urządzenie i korzystać z niej w domu.
Muzeum Pamięci Sybiru (MPS) jest ogólnopolską instytucją zajmującą się m.in. tematyką deportacji Polaków na Wschód. Muzeum powołane zostało w 2017 r., jego siedziba powstała pod koniec 2019 roku. Znajduje się w starych wojskowych magazynach przy ul. Węglowej. W muzeum trwają przygotowania do otwarcia, które zaplanowano na 17 września.
Gotowa jest już wystawa stała, główna instalacja artystyczna, a także audioprzewodnik, który będzie "prowadził" zwiedzających przez wystawę. Muzeum przygotowało też gratkę dla tych, którzy uwielbiają multimedia i nigdy nie mają ich dość. To multimedialny przewodnik w formie aplikacji, którą można ściągnąć na własne urządzenie.
Przesuwając się po mapie ekspozycji, można rozwiązywać zagadki, grać w mini gry i oglądać animacje. Wiele z nich skierowanych jest do młodych ludzi, którzy np. mogą łatwiej zrozumieć pojęcia kluczowe dla tematyki, którą swoją działalnością obejmuje MPS.
"Aplikacja składa się z dwóch modułów. W module ogólnodostępnym znajdują się treści edukacyjne, uzupełniające wystawę stałą. Z tą aplikacją można wejść na wystawę i skanując kody umieszczone na wystawie wyświetlić sobie materiał uzupełniający m.in. filmiki, animacje" - powiedział PAP Jan Roguz z Muzeum Pamięci Sybiru. Dodał, że z aplikacji i materiałów można korzystać także w domu.
Aplikacja dostępna jest za darmo. Przesuwając się po mapie ekspozycji, można rozwiązywać zagadki, grać w mini gry i oglądać animacje. Wiele z nich skierowanych jest do młodych ludzi, którzy np. mogą łatwiej zrozumieć pojęcia kluczowe dla tematyki, którą swoją działalnością obejmuje MPS, takie jak represje, katorga, deportacja, repatriacja, gułag czy amnestia, poznać różnicę między Syberią a Sybirem, dowiedzieć się, jak w różnych językach brzmi słowo "pamięć".
Można też np. ułożyć kostkę z postaci związanych z sowieckim aparatem represji i przeczytać ich krótkie biogramy (m.in. Stalina, Berii, Jagody, Jeżowa), rozwiązać quiz dotyczący misia Wojtka, poznać losy żołnierzy armii gen. Władysława Andersa i armii gen. Zygmunta Berlinga. W mini grach można np. pomóc w obronie miasteczka atakując sowieckie wozy bojowe lub szukać w lesie zwierząt.
System przewodnika multimedialnego daje także możliwość obejrzenia w detalach, jak wyglądają, a nawet jak działają eksponaty leżące w szklanej gablocie.
Roguz powiedział, że aplikacja ma też drugi moduł. "Z punktu widzenia muzealników szalenie istotny" - dodał.
Na tabletach muzealnych będzie można poznać za pomocą animacji, filmów czy klipów np. florę i faunę Syberii, historię XVIII- i XIX-wiecznego dobrowolnego osadnictwa na tych terenach, ale są tam też materiały dotyczące bezpośrednio deportacji XX-wiecznych.
Chodzi o rozbudowaną część, która dostępna będzie tylko na tabletach muzealnych i wykorzystywana w edukacji różnych grup wiekowych. Będzie można poznać za pomocą animacji, filmów czy klipów np. florę i faunę Syberii, historię XVIII- i XIX-wiecznego dobrowolnego osadnictwa na tych terenach, ale są tam też materiały dotyczące bezpośrednio deportacji XX-wiecznych.
Budowa Muzeum Pamięci Sybiru jest finansowana ze środków MKDNiS oraz z budżetu miasta. Budowa stanu surowego kosztowała 37 mln zł; ok. 14 mln zł pochodzi z budżetu ministerstwa kultury. Samo muzeum otrzymało też z MKDNiS z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko 6,8 mln zł na wykonanie wystawy stałej i wyposażenie placówki.(PAP)
autorzy: Sylwia Wieczeryńska, Robert Fiłończuk
swi/ rof/ wj/