Projekt mobilnych skrzyń z immersyjną edukacją historyczną IPN zainaugurowano we wtorek w Przystanku Historia - Centrum Edukacyjnym IPN im. Janusza Kurtyki w Warszawie. Skrzynie będą wykorzystywane przez edukatorów z IPN do przeprowadzenia lekcji.
W wydarzeniu wzięła udział dyrektor Biura Nowych Technologii IPN Magdalena Hajduk oraz młodzież szkolna z Wielgolasu i Zespołu Szkół nr 40 im. Stefana Starzyńskiego w Warszawie.
IPN przygotował 10 skrzyń, stylizowanych na wojskowe, wyposażonych w komputer gamingowy, ekran, gogle do wirtualnej rzeczywistości (VR) Meta Oculus Quest II oraz akcesoria niezbędne do ich obsługi. Sprzęt umożliwia zapoznanie się z wgranymi do niego immersyjnymi projektami edukacyjnymi stworzonymi przez Biuro Nowych Technologii IPN. Skrzynie, wyposażone w sprzęt, będą wykorzystywane przez edukatorów z IPN do przeprowadzenia lekcji. Uczniowie będą mogli zapoznać się z pięcioma projektami: „Grą Szyfrów”, „Lotnicy”, „WARSAW RISING – miasto bohaterów”, „Świadectwo pomocy” oraz „Szybowcowa '87”.
Akcja „Gry Szyfrów” – pierwszego projektu gamingowego IPN - nawiązuje do wojny polsko-bolszewickiej, gracze mają szansę z bliska przyjrzeć się działaniom m.in. Jana Kowalewskiego. Z kolei najnowszy projekt „Lotnicy” przybliża losy polskich lotników z czasów II wojny światowej. Gracze mają okazję poznać sylwetki Jana Zumbacha, Jadwigi Piłsudskiej, Anny Leski i innych. Oba projekty są dostępne na PC i VR.
W grze komputerowej „WARSAW RISING – miasto bohaterów” uczestnicy wcielają się w rolę dowódcy oddziału biorącego udział w Powstaniu Warszawskim. Z kolei w projekcie „Szybowcowa '87” użytkownik przenosi się do lat 80. XX wieku, gdzie w tajnej drukarni Solidarności Walczącej umieszczonej w jednym z wrocławskich mieszkań ma szansę zapoznać się z działalnością konspiracyjną. „Świadectwo poMOCY” to natomiast immersyjna etiuda filmowa przygotowana w technologii wirtualnej rzeczywistości przedstawiająca losy błogosławionej rodziny Ulmów z Markowej zamordowanej przez Niemców 24 marca 1944 r. za ukrywanie Żydów.
Projekt stanowi uzupełnienie i rozszerzenie treści związanych z nauczaniem najnowszej historii Polski. Jest to także narzędzie wspierające dla nauczycieli wdrażających immersyjne projekty edukacyjne, ponieważ do każdego z projektów przygotowane zostały scenariusze lekcji oraz quizy edukacyjne.
Ogólnopolska trasa mobilnych skrzyń z immersyjną edukacją historyczną IPN zostanie ogłoszona wkrótce. To kolejna, po mobilnym showroomie „Gry Szyfrów” oraz mobilnym Przystanku Historia Przyszłości, inicjatywa mająca zapewnić szeroką dostępność projektów IPN opartych o nowe technologie. Stanowi to uzupełnienie i niezwykle wartościowe pod względem merytorycznym rozszerzenie treści związanych z nauczaniem najnowszej historii Polski. Jest to również wsparcie dla nauczycieli wdrażających immersyjne projekty edukacyjne.
Do projektów zostały przygotowane również scenariusze lekcji dla nauczycieli, które można wykorzystać podczas zajęć. Mobilne skrzynie z immersyjną historią są dostępne dla uczniów, którzy ukończyli 13. rok życia. Z immersyjnym projektem edukacyjnym Biura Nowych Technologii IPN w pierwszej kolejności będzie mogła zapoznać się młodzież z województwa pomorskiego. Trwają zapisy na zajęcia prowadzone od 4 do 15 marca w siedzibie IPN w Gdańsku przy al. Grunwaldzkiej 216.(PAP)
Autorka: Anna Kruszyńska
akr/ pm/ dki/