Pamiątki po dwóch lotnikach Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii – kpt. obs. Wacławie Włosińskim i sierż. rtg. Marianie Skubiszewskim są prezentowane na wystawie przygotowanej przez Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
Wystawa prezentuje nowe nabytki, pozyskane przez placówkę dzięki dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Nowe eksponaty można oglądać w godzinach otwarcia muzeum w gablocie stojącej w hallu gmachu głównego przed śmigłowcem Bell CH-136 Kiowa.
Jak poinformowało MLP, dzięki dotacji pozyskano pamiątki po dwóch lotnikach Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii - kpt. obs. Wacławie Włosińskim z 301 Dywizjonu Bombowego "Ziemi Pomorskiej" i sierż. rtg. Marianie Skubiszewskim z 305 Dywizjonu Bombowego "Ziemi Wielkopolskiej i Lidzkiej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego".
Pamiątkami po kpt. Włosińskim są wykonane przez niego tableau z odznaczeniami i odznakami z okresu przedwojennego i lat wojny oraz dokumenty. „Największym rarytasem jest jednak pamiątka po sierż. Skubiszewskim - odznaka złotej gąsienicy Caterpillar Club, przyznawana przez firmę Irvin Air Chutes lotnikom, którzy uratowali życie dzięki jej spadochronom” - wskazano.
Na rewersie odznaki wygrawerowane jest nazwisko i stopień jej posiadacza. Sierżant Skubiszewski otrzymał ją za skok z Wellingtona zestrzelonego przez niemiecką artylerię przeciwlotniczą podczas nalotu na Lubekę 28/29 marca 1942 r. Dostał się do niewoli, w której przebywał do końca wojny.
Powstałe w 1963 roku Muzeum Lotnictwa Polskiego chroni i prezentuje polskie oraz światowe dziedzictwo lotnicze. Jest jednym z największych europejskich muzeów tego rodzaju. Zbiory liczą ponad 200 samolotów, szybowców, śmigłowców, ponad 140 silników lotniczych i zestawy rakietowe. W muzeum jest też zbiór książek o lotnictwie, ponad 20 tys. zdjęć oraz kolekcja orderów i odznaczeń licząca ponad 2 tys. eksponatów.
Krakowskie muzeum mieści się w wyjątkowym historycznie miejscu: zajmuje fragmenty dawnego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny, jednego z najstarszych lotnisk w Europie. Już w 1892 r. na tym terenie stacjonowały balony obserwacyjne armii austro-węgierskiej, a po przejęciu go od zaborców w 1918 r. lotnisko stało się pierwszą bazą lotniczą niepodległej Polski. Odbudowane po II wojnie światowej funkcjonowało do 1963 r.(PAP)
autor: Rafał Grzyb
rgr/ mok/