Ekspozycję będącą szeroką prezentacją twórczości Katarzyny Kozyry, przedstawicielki polskiej sztuki krytycznej, nurtu związanego z przemianami politycznymi i kulturowymi w Polsce po 1989 r., zobaczyć można w Galerii Bielskiej BWA.
Wernisaż odbył się w piątek (17 stycznia) wieczorem. Ekspozycję można zobaczyć już od soboty.
„Problemowa wystawa Kozyry +Być kimś kim się (nie) jest+, eksponowana w 2024 r. w GVUO i teraz w Galerii Bielskiej BWA, prezentuje słynne wczesne dzieła artystki, jak +Olimpia+ z 1996 r. czy +Łaźnia męska+, nagrodzona na Biennale w Wenecji w 1999 r., późniejsze filmy i realizacje, m.in. z cyklu +W sztuce marzenia stają się rzeczywistością+, a także najbardziej osobny, oparty na wywiadach z ludźmi utożsamiającymi się z Mesjaszem projekt +Szukając Jezusa+” – powiedziała dyrektor galerii Agata Smalcerz.
Zdaniem Jessiki Kufy z bielskiej galerii ekspozycja pozwala widzowi spojrzeć na twórczość Kozyry jako na „obszar nieustających eksperymentów związanych z doświadczaniem i definiowaniem tożsamości, ciała oraz płci”. Wybór prac podporządkowany został zagadnieniu, które określane jest mianem idei płynnej tożsamości.
„W swoich pracach i procesach twórczych artystka obsadza samą siebie w coraz to innych rolach, wykorzystując do tego różnorodne środki wyrazu, takie jak wideo, fotografia, wideo-instalacja, performans” – powiedziała Jessica Kufa.
Jak podkreśliła, „sztuka Kozyry stanowi komentarz dla patriarchalnych struktur i binarnych tożsamości”.
„Przez lata obecności na światowej scenie artystycznej przyzwyczaiła nas do głosu krytycznego, konfrontującego odbiorców z tematami społecznie przemilczanymi, niejednokrotnie prezentując i akcentując rolę ciała nienormatywnego: chorego, starego, queerowego” – dodała.
Ekspozycji towarzyszy publikacja zawierająca reprodukcje prac oraz teksty m.in. kuratorek – Niny Hobgarskiej i Ady Piekarskiej.
Wystawę można zobaczyć do 16 marca.
Agnieszka Katarzyna Kozyra urodziła się 1 lutego 1963 r. w Warszawie. W 1989 r. rozpoczęła studia na Wydziale Rzeźby ASP w Warszawie. W 1992 r. zdiagnozowano u niej ziarnicę złośliwą. Walka z chorobą trwała przeszło cztery lata. Jej apogeum i trudne leczenie nakładało się z tworzeniem pracy dyplomowej, która powstawała pod kierunkiem prof. Grzegorza Kowalskiego. Była to słynna "Piramida zwierząt", rzeźba wykonana z wypchanych zwierząt: konia, psa, kota i koguta, której towarzyszył film dokumentujący proces uśmiercania i preparacji konia.
Galeria Bielska BWA powstała w 1960 r. z inicjatywy lokalnego środowiska artystycznego. Od 1994 r. należy do samorządu Bielska-Białej. (PAP)
szf/ joz/