Pełnomocnicy prawni Filomeny Leszczyńskiej zapowiedzieli, że w środę przedstawią fakty dotyczące sprawy sądowej, którą wytoczyła ona badaczom Holokaustu: prof. Janowi Grabowskiemu i prof. Barbarze Engelking – przekazała PAP adwokat dr Monika Brzozowska-Pasieka.
"Podczas konferencji przedstawione zostaną fakty dotyczące sprawy sądowej, przedmiotu sporu, orzeczenia sądowego a także źródła historyczne, na podstawie których badacze przedstawili losy Edwarda Malinowskiego" - poinformowała PAP adwokat Brzozowska-Pasieka.
Zapewniła też, że podczas spotkania z dziennikarzami, które odbędzie się online, pełnomocnicy Leszczyńskiej - poza nią będzie to mecenas Jerzy Pasieka - odpowiedzą na wszelkie pytania za pomocą czatu Q&A w aplikacji Zoom.
Brzozowska-Pasieka podała też, że przedstawione zostanie - w formie krótkiego filmu - przesłanie Filomeny Leszczyńskiej.
Konferencja, która będzie symultanicznie tłumaczona na język angielski, rozpocznie się o godz. 15 z wykorzystaniem aplikacji Zoom; link do rejestracji zostanie udostępniony w środę przed południem. Udział w konferencji wymaga rejestracji, liczba miejsc jest ograniczona - dodała Brzozowska-Pasieka.
W ubiegłym tygodniu Sąd Okręgowy w Warszawie orzekł, że prof. Barbara Engelking i prof. Jan Grabowski mają przeprosić za informacje z książki "Dalej jest noc", która przedstawia losy Żydów w okupowanej Polsce. Sąd oddalił przy tym żądanie 100 tys. zł zadośćuczynienia. Wyrok jest nieprawomocny, pozwani zapowiedzieli apelację. Badaczy Holokaustu pozwała Filomena Leszczyńska, bratanica dawnego sołtysa opisanego w książce. W ocenie Leszczyńskiej jej stryj, sołtys wsi Malinowo Edward Malinowski, został fałszywie pomówiony m.in. o to, że jest "współwinny śmierci kilkudziesięciu Żydów".
Proces, podczas którego powódkę wspierała Reduta Dobrego Imienia, rozpoczął się w październiku 2019 r.
Dwutomowa książka "Dalej jest noc" z 2018 r. przedstawia strategie przetrwania ludności pochodzenia żydowskiego na terenie kilku wybranych powiatów okupowanej Polski. Porusza także problem przemocy Polaków wobec Żydów, głównie po likwidacji gett, gdy Żydzi szukali ratunku m.in. w polskich wsiach. Książka wywołała duże kontrowersje w środowisku historyków. W swoich recenzjach krytykowali ją m.in. historycy Instytutu Pamięci Narodowej, natomiast w obronie autorów wystąpiły m.in. Instytut Yad Vashem, przedstawiciele Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich w RP, a także Komitet Nauk Historycznych PAN. (PAP)
nno/ pat/