Po kilkumiesięcznej przerwie do sal wystawienniczych Muzeum Pałacu Herbsta w Łodzi wraca wystawa malarstwa, na której będzie można zobaczyć dzieła z kolekcji sztuki polskiej i europejskiej od XVI do początku XX wieku, w tym obrazy zaliczane do arcydzieł malarstwa polskiego.
Wśród prezentowych obrazów znajdą się prace m.in. Henryka Rodakowskiego "Portret matki artysty" (1853 r.), Jana Matejki np. "Alchemik Sędziwój i król Zygmunt III" (1867 r.), Aleksandra Gierymskiego "Brama na starym mieście" (1883 r.), Leona Wyczółkowskiego m.in. "Gra w krokieta" (1895 r.) i "Rybak" (1896 r.), Stanisława Wyspiańskiego – "Śpiący Mietek" (1904 r.).
Nie zabraknie również prac artystów związanych ze "szkołą monachijską": Józefa Brandta, Maksymiliana Gierymskiego, Alfreda Wierusz-Kowalskiego. Ważne miejsce w ekspozycji zajmą obrazy Jacka Malczewskiego. Jest wśród nich "Intermezzo" z 1918 roku. Dzieło to przekazane zostało do zbiorów muzeum w 1939 roku przez łódzkiego fabrykanta Karola Rajmunda Eiserta.
Zwracają uwagę także prace Vlastimila Hofmanna, np. "Portret Kazimierza Bartoszewicza" z 1918 roku podarowany przez portretowanego. Ekspozycję dopełnią obrazy Olgi Boznańskiej zakupione od malarki w Paryżu ze środków Funduszu Kultury Narodowej: "Portret Eugene´a Gondona" z ok. 1925 r. oraz "Portret pianistki Fridy Eissler" z ok. 1928 roku.
Ważną część wystawy będą stanowić prace malarzy europejskich. Na uwagę zasługują portrety będące dziełami artystów ze szkoły weneckiej XV i XVI w. m.in. nieznanego autora "Portret doży Michele Steno" z I poł. XV w. oraz obrazy, które powstały w XVII – XVIII stuleciu, o tematyce mitologicznej, biblijnej, rodzajowej. Wśród prezentowanych dzieł będą prace włoskich mistrzów - Giuseppe B. Chiari "Triumf Wenus", Jacopo Amigoni "Rebeka i Izaak przy studni" oraz malarzy holenderskich m.in. obraz Cleas C. Moeyaert "Jakub rozpaczający nad zakrwawionymi szatami Józefa" czy obraz Nicolaes Maes "Portret mężczyzny w peruce".
Prace prezentowane będą od 31 marca w Galerii Sztuki Dawnej znajdującej się w wyremontowanych i zmodernizowanych pomieszczeniach zabytkowej powozowni Pałacu Herbsta. Wszystkie dzieła pochodzą z kolekcji Muzeum Sztuki, którego oddziałem jest Muzeum Pałac Herbsta.
Pałac Herbsta został zbudowany w 1875 roku dla łódzkiego przemysłowca Edwarda Herbsta i jego żony Matyldy, córki łódzkiego króla bawełny - Karola Scheiblera. Rezydencja, która znajduje się na terenie zabytkowego zespołu pofabrycznego tzw. Księżego Młyna, to jednopiętrowa, neorenesansowa willa projektu Hilarego Majewskiego, z salą balową i budynkami gospodarczymi. Potomkowie Herbstów mieszkali w niej do 1942 r., kiedy to wyjechali do Wiednia.
Powozownia to budynek wzniesiony z czerwonej cegły. Znajdowały się w nim: powozownia, stajnie o ośmiu boksach, w wieży na piętrze - pomieszczenia mieszkalne, a w piwnicy - kotłownia.
Po 1945 roku pałac pełnił m.in. funkcję ośrodka szkolenia pracowników pomocy społecznej, domu dziennego pobytu, był siedzibą zakładu biologii PAN i Pracowni Konserwacji Zabytków. W 1976 roku rezydencję przejęło Muzeum Sztuki. (PAP)
jaw/ dym/