Tylko do niedzieli wieczorem w Muzeum Narodowym w Krakowie będzie można oglądać dzieła Belliniego, Duerera, Memlinga, Tintoretta i Veronese prezentowane na wystawie "Ottomania. Osmański Orient w sztuce renesansu".
Ekspozycja ukazuje spotkanie dwóch kultur: chrześcijańskiej Europy i muzułmańskiego Imperium Osmańskiego w momencie, kiedy te dwa światy weszły ze sobą w konfrontację na poziomie militarnym i kulturalnym.
Dla tych, którzy nie widzieli jeszcze wystawy muzeum wydłużyło czas jej otwarcia w sobotę i niedzielę do g. 21. W niedzielę o godz. 12. zwiedzających oprowadzać będzie kurator wystawy Michał Dziewulski.
"Zwiedzając +Ottomanię+ trudno uniknąć pytań o aktualność tematu w obecnej sytuacji politycznej, o walkę pomiędzy Wschodem i Zachodem, islamem i chrześcijaństwem. To, co czyni naszą historię fascynującą to fakt, że w przeciwieństwie do dzisiejszych czasów, te dwa rozkwitające, skonfliktowane i walczące ze sobą światy - osmański Orient i renesansowa Europa - potrafiły uszanować swoje osiągnięcia kulturalne" - mówił PAP Michał Dziewulski.
"Szczególnie widoczne było to wśród władców Turcji, budujących Imperium Osmańskie w oparciu o idee antyczne, stanowiące przecież podstawę kultury europejskiej. Ta fascynacja +innym+ i +odmiennym+ znajduje także bardzo wyraźne odbicie w dziełach największych mistrzów epoki, zgromadzonych na wystawie” – podkreślił.
Do tej pory „Ottomanię” obejrzało ponad 24 tys. osób.
W Krakowie pokazywanych jest ponad 150 dzieł, które zostały wypożyczone z blisko 60 instytucji w Europie, m.in. z Kunsthistorisches Museum w Wiedniu, British Museum i National Gallery w Londynie, Galerii Uffizi we Florencji i Starej Pinakoteki w Monachium.
Po raz pierwszy zwiedzający mogą zobaczyć w Polsce portret sułtana Mehmeda II autorstwa Gentile Belliniego, cykl portretów pędzla Paola Veronese i jego uczniów czy portret sułtanki Roksolany z warsztatu Tycjana.
Obok obrazów wystawione zostały unikatowe mapy, rękopisy i tkaniny, m.in. olbrzymia tapiseria przedstawiająca bitwę o Tunis wykonana dla cesarza Karola V przez brukselskiego tkacza Willema de Pannemaekera.
Wystawa została przygotowana we współpracy z Palais des Beaux-Arts (BOZAR) w Brukseli i jest częścią dużego międzynarodowego projektu badawczego poświęconego relacjom między Europą a Turcją.(PAP)
wos/ agz/