Ponad 60 tysięcy osób z całego świata korzysta z oficjalnej strony Muzeum Auschwitz na portalu społecznościowym Facebook. To najpopularniejsza taka strona wśród instytucji związanych z historią holokaustu – podało biuro prasowe placówki.
Paweł Sawicki, który administruje serwisem istniejącym od jesieni 2009 roku, powiedział, że do użytkowników kilka razy w tygodniu docierają informacje historyczne, nierzadko dotyczące losu pojedynczych ofiar, mniej znanych faktów z historii Auschwitz, a także krótkie relacje świadków. „Omawiamy również historyczne zdjęcia i archiwalne dokumenty. Z komentarzy wiemy, że z takiej formy edukacji o Auschwitz korzysta wielu nauczycieli oraz rodziców” – powiedział.
Wśród użytkowników najwięcej jest Amerykanów, ponad 13,4 tysiąca. Ze strony korzysta ponad 4 tysiące Włochów, a także po ponad 3 tysiące osób z Polski, Wielkiej Brytanii, Portugalii, Izraela i Francji. Najwięcej użytkowników to ludzie młodzi: 44 procent jest w wieku 25-44 lata, a kolejne 5 procent to osoby w wieku 13-17 lat.
Sawicki dodał, że muzealnicy starają się również pokazywać, jak wygląda codzienna praca w Miejscu Pamięci. „Piszemy o ważnych uroczystościach, nowych publikacjach i wystawach, pracach konserwatorskich, a także zwracamy uwagę na różne wydarzenia na marginesie dyskursu o historii Auschwitz. Korzystamy też z możliwości interakcji, które daje serwis społecznościowy. Niezwykle ważne jest także to, że wiele osób traktuje naszą stronę jako miejsce upamiętnienia swoich bliskich, ofiar obozów koncentracyjnych i zagłady” – dodał.
Wśród istniejących na portalu stron instytucji związanych z historią holokaustu serwis Miejsca Pamięci Auschwitz ma największą liczbę użytkowników. Na stronie Instytutu Yad Vashem w Jerozolimie zarejestrowało się ponad 37 tysięcy osób, a Muzeum Holokaustu w Waszyngtonie prawie 34 tysiące. Czwarte w kolejności Muzeum Żydowskiego Dziedzictwa w Nowym Jorku ma prawie 8 tysięcy użytkowników.
Strona Muzeum Auschwitz jest także największym pod względem liczby użytkowników serwisem facebookowym jeżeli chodzi o muzea i instytucje kulturalne w Polsce. W tym przypadku duże znacznie ma jednak to, że strona skierowana jest do osób z całego świata. Spośród polskich instytucji najwięcej użytkowników oprócz oświęcimskiego muzeum ma Centrum Nauki Kopernik – ponad 32,5 tysiąca oraz Muzeum Powstania Warszawskiego – ponad 31 tysięcy.
Wśród użytkowników najwięcej jest Amerykanów, ponad 13,4 tysiąca. Ze strony korzysta ponad 4 tysiące Włochów, a także po ponad 3 tysiące osób z Polski, Wielkiej Brytanii, Portugalii, Izraela i Francji. Najwięcej użytkowników to ludzie młodzi: 44 procent jest w wieku 25-44 lata, a kolejne 5 procent to osoby w wieku 13-17 lat.
Zdaniem Pawła Sawickiego jednym z największych wyzwań jest językowa różnorodność użytkowników. „Nasze informacje publikujemy po polsku i angielsku. Wśród korzystających z serwisu jest jednak wiele osób, które na zasadzie wolontariatu pomagają nam w tłumaczeniach, ponieważ chcą, aby strona dostępna była także dla osób, które nie znają angielskiego. Dzięki temu udaje nam się przekładać całą treść na najczęściej obecne tam języki: hiszpański, portugalski, włoski, francuski i niemiecki, ale także na hebrajski i węgierski” – wyjaśnił.
Najważniejszym internetowym adresem Muzeum Auschwitz pozostaje nadal oficjalna strona internetowa www.auschwitz.org. Serwis cieszy się ogromnym zainteresowaniem. W ubiegłym roku stronę odwiedziło prawie 2,5 miliona osób.
Obóz Auschwitz powstał w 1940 roku. KL Auschwitz II-Birkenau, który stał się przede wszystkim miejscem masowej zagłady Żydów, powstał dwa lata później. Kompleks uzupełniała sieć podobozów. Do obozu Niemcy deportowali co najmniej 1,3 miliona osób. Zgładzili co najmniej 1,1 miliona ludzi, głównie Żydów, a także Polaków, Romów, jeńców sowieckich i osób innych narodowości.
Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau powstało w 1947 roku. W jego granicach znalazły się byłe obozy Auschwitz I i Auschwitz II-Birkenau. (PAP)
szf/ ls/