Auschwitz

18.11.2019

Nowy wykonawca dokończy drogę odsuwającą ruch od bramy Auschwitz II-Birkenau

Wyłoniona została firma, która dokończy budowę drogi odsuwającej ruch samochodów od historycznej bramy głównej byłego niemieckiego obozu Auschwitz II-Birkenau. Ma być ona przejezdna do 10 grudnia.

„Wyłoniliśmy firmę, która wykona prace pozwalające na przejezdność drogi przed głównymi uroczystościami 75. rocznicy wyzwolenia obozu Auschwitz. Odbędą się one przy historycznej bramie 27 stycznia przyszłego roku. Do 10 grudnia nowy wykonawca dokończy skrzyżowania i położy asfalt. Kwestie kosmetyczne, jak budowa chodnika, ścieżki rowerowej, posadzenie zieleni, zostaną sfinalizowane w przyszłym roku” –  podał w poniedziałek wójt gminy Oświęcim Mirosław Smolarek.

Obecnie ruch kołowy przebiega wzdłuż wschodniego ogrodzenia byłego obozu. Droga jest oddalona od niego zaledwie o kilkanaście metrów. W centralnej części znajduje się historyczna brama, uznawana za jeden z symboli miejsca pamięci Auschwitz. Tuż przy niej jest skrzyżowanie.

Droga odbarczająca „odsuwa” ulicę Ofiar Faszyzmu od poobozowego ogrodzenia. Rozpoczyna się w pobliżu południowo-wschodniego krańca byłego obozu i kończy nieopodal północno-wschodnim rogu miejsca pamięci. Od bramy będzie ją dzieliło w prostej linii ok. 150 m. Długość drogi wynosi ok. 1 km. Poprawi ona nie tylko bezpieczeństwo historycznych miejsc, ale także układ komunikacyjny w sołectwie Brzezinka. Znikną problemy wynikające z dużego natężenia ruchu turystycznego.

Prace budowlane trwają od jesieni ub.r.

Droga miała zostać oddana do użytku jesienią, ale – gdy prace już finiszowały - pojawiły się problemy z wykonawcą. Zniknął właściciel firmy. Został niedawno odnaleziony za granicą. Prace zostały zatrzymane. Samorząd Oświęcimia rozwiązał umowę z wcześniejszym wykonawcą i wyszukał nową firmę.

Wójt Smolarek poinformował, że perturbacje z dokończeniem budowy drogi odbiły się na finansach. „Robienie czegoś w krótkim czasie sprawiło, że kwota jest wyższa i musieliśmy dołożyć ok. 245 tys. zł. Próbujemy się porozumieć z wojewodą, by zrekompensował nam część tych wydatków” – powiedział.

Koszt pierwotnie szacowany był na ponad 6 mln zł. Głównym inwestorem przy budowie jest gmina. 80 proc. funduszy pochodzi z Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego. Po 10 proc. przeznaczyły na ten cel gmina Oświęcim i tutejszy powiat.

Istniejąca dotychczas szosa będzie drogą wewnętrzną Muzeum. Korzystały z niej będą jedynie samochody delegacji oraz pracownicy.

Oświęcimski Strategiczny Program Rządowy został przyjęty w 1996 r. po konflikcie wokół centrum handlowego nieopodal murów byłego niemieckiego obozu Auschwitz, które budowała prywatna spółka. Jest skierowany do samorządów rejonu Oświęcimia. Zakłada przede wszystkim uporządkowanie i zagospodarowanie terenów wokół Muzeum Auschwitz.

Od 1997 r. na inwestycje pod auspicjami Programu z budżetu państwa trafiło ok. 103 mln zł. Wkład beneficjentów wyniósł ok. 75 mln zł. Dzięki temu m.in. zmodernizowany został w znacznym stopniu układ komunikacyjny w Oświęcimiu, a w zaadaptowanych zabytkowych budynkach zlokalizowanych nieopodal byłego obozu Auschwitz I powstała Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. rtm. Pileckiego. (PAP)

autor: Marek Szafrański

szf/ pat/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL