Parowóz z lat 50. oraz wagony z lat 20. i 30. ubiegłego stulecia to zabytkowy skład, który będzie kursował w niedzielę z Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej do Dzierżoniowa, gdzie znajduje się na co dzień niedostępny dla zwiedzających XIX-wieczny Młyn Hilberta.
Młyn Hilberta po raz pierwszy w tym roku będzie otwarty dla zwiedzających. „To XIX-wieczny zabytek techniki, który zachował się w bardzo dobrym stanie” - powiedziała PAP Katarzyna Szczerbińska-Tercjak, dyrektor Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej.
Młyn Hilberta, podobnej jak Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku, jest pod opieką Fundacji Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska. Fundacja chce, aby w czerwcu zabytek na stałe został udostępniony zwiedzającym.
Młyn – jak podkreśliła Szczerbińska-Tercjak – ma kompletną, sprawną linię do przemiału zboża. Historia tego zabytku sięga pierwszej połowy XIX w. W 1837 r. śląski przemysłowiec i filantrop Karol Zygmunt Hilbert uruchomił w Bielawie pierwszy na Śląsku parowy młyn. Po 30 latach zdecydował się przenieść działalność do Dzierżoniowa, gdzie w budynku dawnej farbiarni uruchomił nowy zakład.
Szczerbińska-Tercjak poinformowała również, że Fundacja Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska zamierza w najbliższym czasie otworzyć dwie filie Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku. „Będzie to Parowozownia w Dzierżoniowie oraz Muzeum Technik Rolnych w Piotrowicach Świdnickich k. Jaworzyny Śląskiej” - powiedziała dyrektor. (PAP)
pdo/ mhr/